4 F – odzież, w której sięga się po złoto

Wyznacznikiem sukcesu marki jest przede wszystkim ulica. Tutaj bowiem coraz częściej na lewych łopatkach T-shirtów, bluz, polarów i kurtek widać charakterystyczne logo 4 F. Młodzi, kochający sportowy tryb życia Polacy nader mocno pokochali produkty tej polskiej marki.


Fakt ten nie powinien dziwić nikogo, a w szczególności tych którzy choć zdawkowo interesują się sportem. 4 F to czołowa polska marka produkująca najwyższej jakości odzież sportową i turystyczną. Widoczna na największych arenach zmagań zawodowych sportowców. Współpracuje m.in. z Polskim Komitetem Olimpijskim, Polskim Związkiem Narciarskim, Polskim Związkiem Biathlonowym oraz Polskim Związkiem Lekkiej Atletyki. Ubrania sportowe 4 F zostały docenione m.in. przez reprezentantów Polski i były wizytówką na igrzyskach olimpijskich w Vancouver w 2010 r. i Londynie – dwa lata później. Kolekcja 4 F towarzyszyła także naszym olimpijczykom na igrzyskach w Sochi w 2014 r.

Pierwszy biznes

Początki działalności biznesowej Igora Klaja, twórcy marki 4 F sięgają pierwszej połowy lat 90. XX wieku. Wówczas będąc jeszcze studentem ekonomii postanowił zarobić na czesne prowadząc działalność gospodarczą. Młody przedsiębiorca swoją niszę znalazł na rynku dystrybucji odzieży sportowej. Wystarczyły zaledwie dwa lata działalności, aby jego firmie udało się nawiązać kontakty handlowe z 70 sklepami na terenie całego kraju. Sukces handlowy pchnął młodego przedsiębiorcę w kierunku produkcji własnej kolekcji.

Odzież dla dynamicznej młodzieży

Stworzył markę Outhorn, której głównym kanałem sprzedaży były hipermarkety. To pozwoliło na gwałtowny wzrost przychodów i stabilność działalności firmy. Przełomowym momentem firmy był rok 2002, kiedy na rynku pojawiła się marka 4FUN, która ostatecznie przekształcona została w 4 F. Wraz z nią zmieniła się strategia rozwoju. Produkty marki 4 F kierowane były do młodych, dynamicznych osób poszukujących odzieży wysokiej jakości. W tym czasie nawiązuje pierwsze kontrakty za granicą. Dynamicznie wkracza na rynek holenderski, czeski i słowacki.

Współpraca z mistrzem

Pod koniec pierwszej dekady XXI wieku firma rozpoczyna współpracę z Adamem Małyszem, wypuszczając na rynek kolekcję podpisaną jego nazwiskiem. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę. Po tym, logotyp pojawił się na stroju Justyny Kowalczyk i młodego, dobrze rokującego skoczka narciarskiego Kamila Stocha. Dziś marka 4 F jest wizytówką ludzi aktywnych. Zarówno amatorów, jak i profesjonalistów. Mężczyzn, kobiet i dzieci. Aktywnie wspiera sportowców na terenie całej Europy, w tym przede wszystkim w Czechach, na Słowacji, na rynku niemieckim, szwajcarskim, rosyjskim, bułgarskim. W Danii, Estonii i Chorwacji. W swoim portfolio firma OTCF na cztery marki: 4 F, FOB, Outhorn i WildNature.

Dla młodzieży

W strojach sygnowanych logo 4 F, po złote medale sięgali w Pekinie na ostatnich Mistrzostwach Świata w lekkiej atletyce Anita Włodarczyk i Paweł Fajdek w rzucie młotem,  Piotr Małachowski w rzucie dyskiem. Łącznie polska reprezentacja zdobyła osiem medali. To najlepszy bilans w historii występów na mistrzostwach świata. Sukcesy polskich sportowców przekładają się na popularność marki wśród młodych Polaków. Nawiązanie współpracy ze związkami sportowymi, oraz doskonale rozpoznawalnymi i dobrze rokującymi sportowcami stało się milowym krokiem w rozwoju marki. Jest istotnym elementem budowania wizerunku marki, która idealnie wpisuje się w koncept rozwoju firmy. Na rozpoznawalność i popularność marki bezpośredni wpływ miała współpraca z Adamem Małyszem czy Justyną Kowalczyk. A przecież należy wspomnieć jeszcze Kamila Stocha, dwukrotnego mistrza olimpijskiego w skokach narciarskich, który od lat jest twarzą marki 4 F, Paulę Gorycką – brązową medalistkę Mistrzostw Świata oraz Mistrzynię Polski w kolarstwie MTB, narciarkę Agnieszkę Gąsienicę-Daniel.

Reprezentacja w strojach 4 F


Przed igrzyskami w Rio de Janeiro firma nie zwalnia tempa w rozwoju. Chce ubrać nie tylko polską reprezentację. Na rodzimym rynku dla spółki OTCF, właściciel marki 4 F, robi się za ciasno. W 2014 r. firma Igora Kalaty osiągnęła przychód sięgający ponad 318 mln zł. Pozwoliło to na blisko 32,5 mln zł zysku. W porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego stanowi to odpowiednio wzrost o 44 proc. i 26 proc. Rekordową wartość przychodu udało się osiągnąć głównie za sprawą rosnącej liczby nowych salonów. Na koniec I kwartału br. liczbę firmowych salonów szacowano na 160 – 170. Wedle planów na koniec przyszłego roku liczba ta przekroczy 200. To powoduje, że polski rynek dla 4 F staje się za mały. Obiecanego miliarda złotych do 2020 r. Igor Klaja i jego firma będą starali się szukać poza granicami naszego kraju. Szansą są zbliżające się igrzyska w Rio de Janeiro. Wedle zapowiedzi jest wielka szansa na to, że 4 F ubierze nie tylko polską reprezentację. Firma prowadzi bowiem rozmowy z dwoma kolejnymi komitetami olimpijskimi dwóch krajów naszego regionu.

OTCF S.A. właściciel marki 4 F okiem wywiadowni gospodarczej Bisnode Polska

OCTF S.A. w ocenie Bisnode Polska jest firmą w bardzo dobrej kondycji finansowej. Przemawiają za tym nie tylko dane finansowe, ale przede wszystkim wysoki rating firmy i ocena scoringowa. Tylko w 2014 r. spółka wygenerowała rekordową wartość przychodu, oscylującą w granicach 320 mln zł. Pozwoliło to na 32,4 mln zł zysku. Uwagę zwraca przede wszystkim wysoki stopień rentowności. Warto podkreślić, że od niemal dekady spółka notuje permanentny wzrost przychodów. Na przestrzeni ostatniej dekady zwiększyła swoją sprzedaż z 13,8 mln zł w 2005 r. do 318 w 2014 r. Wszelkie dane finansowe, ocena ryzyka pochodzą z raportu handlowego Bisnode Polska.

——————-