AutoQuest: Drogi do Euro 2012

Mistrzostwa Europy w Polsce i na Ukrainie to w tym roku trzecia co do wielkości impreza sportowa na świecie. Organizacja transportu w czasie trwania turnieju jest nie lada wyzwaniem, zarówno dla miast-gospodarzy, jak i dla spółek rządowych w obu krajach.Arkadiusz Wojtas – Europejska Federacja Piłkarska, jako główny organizator mistrzostw, jest całościowo odpowiedzialna za przygotowanie strategii transportu na czas turnieju. Dotyczy ona czterech aspektów: ruchu do krajów gospodarzy, ruchu między tymi krajami, ruchu do miast-gospodarzy oraz ruchu pomiędzy miastami. Każdy kraj, który jest gospodarzem mistrzostw, opracowuje własną strategię transportu. W Polsce instytucje i organizacje odpowiedzialne za przygotowania do Mistrzostw opracowały krajową koncepcję obsługi transportowej tego wydarzenia. Jako jej nadrzędny cel postawiono stworzenie sprawnego systemu transportu kibiców i towarów w czasie trwania turnieju. Ważne jest jednak także ograniczenie uciążliwości komunikacyjnej w standardowym funkcjonowaniu transportu publicznego. Wreszcie trzeci cel strategii to wypromowanie Polski jako kraju z dobrze zorganizowanym systemem transportowym.

Teoria i praktyka
Niewiele spraw związanych z organizacją Mistrzostw Europy wzbudzało takie emocje, jak infrastruktura i transport. Materiały medialne na temat turnieju bardzo często dotyczyły problemów z budową dróg, transportu kolejowego, braków w infrastrukturze, wątpliwości, czy uda się ze wszystkim zdążyć. Z drugiej strony nie można pominąć wielu przedsięwzięć, które doprowadzono do końca. Organizatorzy zakładają, że duża część zwiększonego ruchu podczas Mistrzostw będzie odbywała się na drogach. To wymaga ścisłej współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, m.in. w celu opracowania wariantów alternatywnych, na wypadek nieukończenia przed turniejem określonych odcinków dróg. Ważne było także zdefiniowanie wąskich gardeł w transporcie i opracowanie propozycji rozwiązywania trudnych sytuacji. Wprowadzono zasady czasowego ograniczenia ruchu ciężarówek oraz nakaz ograniczenia prac drogowych podczas mistrzostw. Zmiany dotyczą również sygnalizacji świetlnej, która ma dawać priorytet trasom przewidywanego przejazdu kibiców. Między Polską a Ukrainą kibice będą prawdopodobnie decydować się na transport kolejowy. Na czas turnieju zostanie przygotowany specjalny rozkład jazdy pociągów.

Logistyka mistrzostw
Transport to oczywiście także logistyka. Obsługa projektów sportowych, takich jak mistrzostwa czy olimpiady, to przede wszystkim wyposażenie obiektów sportowych (sprzęt techniczny, konstrukcja i demontaż trybun na stadionach, dostawy odpowiedniej nawierzchni, zabezpieczenia, oznakowanie), ale także transport sportowców oraz ich sprzętu (wraz z żywnością, odżywkami, medykamentami oraz rzeczami osobistymi). W kręgu zadań dedykowanych ekspertom ds. logistyki jest także, m.in. zapewnienie odpowiednich warunków dla kibiców: organizacja specjalnych stref kibicowania (fanzone), bilety i akredytacje, obsługa imprez towarzyszących, jak również dostawy napojów oraz wyżywienia.

Autor jest dyrektorem projektu „Zagrajmy Razem 2012” w Schenker Sp. z o.o.