AutoQuest: Związek bezpieczeństwa z estetyką

Pojazdy są coraz bardziej naszpikowane elektroniką i technologią. W samochodach osobowych zastosowanie znajduje około 200 produktów z kategorii oświetleniowej – uwzględniając również te emitujące fale niewidoczne dla ludzkiego oka, a wykorzystywane np. w różnego rodzaju czujnikach. Co tak naprawdę jest nam potrzebne najbardziej.Janusz Mitko – Zarówno kryzys gospodarczy, jak i ubiegłoroczne tsunami w Japonii producenci oświetlenia odczuli w skali globalnej. Liderzy rynku pozostali jednak wierni swym zasadom i niezmiennie stawiają na wysoką jakość źródeł światła tak, aby zapewnić komfort i bezpieczeństwo użytkownikom dróg. A wszystko to przy uwzględnieniu potrzeb klientów. Popatrzmy więc, dlaczego warto wiedzieć, jakie one są.

Oświetlenie halogenowe
Najpopularniejszym rodzajem oświetlenia wśród użytkowników samochodów od dłuższego czasu są lampy halogenowe. Prawie 90 proc. osób z tej grupy kieruje się potrzebą zapewnienia bezpieczeństwa, a tylko niewielki odsetek stanowią klienci, tzw. samochodowi tunerzy. Producenci mając to na uwadze, stale udoskonalają żarówki tak, żeby zapewniały lepszą widoczność. Warto podkreślić, że powiększenie pola widzenia, np. o 35 m przy prędkości 80 km/h daje 1,6 sekundy więcej na reakcję – to może uratować niejedno życie.

Lampy ksenonowe
Sytuacja wygląda trochę inaczej w segmencie lamp ksenonowych, które obecnie bardzo dynamicznie rozwijają się segmencie oświetlenia samochodowego w Europie. Tutaj innowacji w produktach oczekuje większość użytkowników. A potrzeby te zdają się dostrzegać również producenci samochodów, jak chociażby firma Mercedes, która fabrycznie montuje w swoich pojazdach innowacyjne żarówki ksenonowe.

Technologia LED
Dla branży motoryzacyjne bardzo ciekawe rozwiązania daje technologia LED, której dynamika rozwoju zaskakuje chyba wszystkich. Kilka lat temu firma OSRAM podjęła pionierskie próby wykorzystania tej technologii w tzw. pierwszym montażu. Korzyści z jego zastosowania wykorzystała, np. firma Audi w modelach A4, A8 oraz R8. Na rynku wtórnym w segmencie technologii LED coraz popularniejsze są światła do jazdy dziennej (Daylight Running Light). Szacujemy, że w ciągu najbliższych 10 lat technologia LED będzie stanowiła około połowę wszystkich rozwiązań w zakresie oświetlenia w pojazdach.

Aspekt bezpieczeństwa
Omawiając temat kierunków rozwoju technologii oświetlenia samochodowego, należy pamiętać, jak istotną rolę odgrywa jego odpowiednie dobranie i ustawienie. W Polsce liczba wypadków z powodu złego oświetlenia jest zdecydowanie wyższa niż w innych krajów UE. Co ciekawe, chociaż z przeprowadzonych przez nas badań (potwierdzonych również statystykami policyjnymi) wynika, że większość kierowców jako jeden z głównych powodów możliwości zaistnienia wypadku uznaje nieodpowiednie oświetlenie, wciąż – jako użytkownicy dróg – mamy zbyt mało chęci, aby przejść od słów do czynów i zainwestować w produkty odpowiedniej jakości. Nie każdy wie, że od zmroku do świtu ma miejsce blisko połowa wszystkich śmiertelnych wypadków drogowych, mimo iż ruch na drogach jest wówczas nawet dziesięciokrotnie mniejszy (oczywiście prócz słabej widoczności, dochodzi jeszcze prędkość i brawura, zwana pobłażliwie „ułańską fantazją”). Naprawdę wielu tragedii dałoby się uniknąć, gdyby kierowcy świadomie podchodzili do kwestii oświetlenia i korzystali z odpowiednich produktów. Edukacja pieszych użytkowników dróg również jest ważnym elementem w tej układance.

Tańszy nie znaczy lepszy
Oddzielnym tematem jest ignorancja w kwestii odpowiedniego ustawiania świateł, dbałości o czystość reflektorów oraz nielegalny tuning czy przeróbki oświetlenia. Te działania są wyjątkowo niebezpieczne zarówno dla kierowców, jak i pieszych. Produkty niehomologowane są tanie, ale stwarzają ogromne zagrożenie dla wszystkich uczestników dróg. Dlatego producenci oświetlenia motoryzacyjnego wysokiej jakości z jednej strony starają się odpowiadać na oczekiwania swych klientów, z drugiej dążą do podniesienia poziomu bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu.

Autor jest szefem działu marketingu OSRAM.