Chcemy pomóc studentom w wyborze

Ze Sławomirem Momotem, prezesem SKN Klub Inwestora, rozmawiała Eliza Snowacka

Skąd wziął się pomysł zorganizowania targów?

Pomysł zrodził się na wiosnę 2005 r., wtedy też odbyła się pierwsza edycja Targów Kont Studenckich. Dostrzegliśmy, że wielu studentów ma problemy z wybraniem produktów bankowych dopasowanych do swych potrzeb, a ponieważ banki walczą zaciekle o młodego klienta, uznaliśmy, że należy pomóc studentom w wyborze.

Jaki jest ich główny cel?

Projekt ma na celu umożliwienie studentom porównania oferty kilku banków w jednym miejscu tak, aby mając obraz rynku mogli oni dokonać świadomego i najkorzystniejszego wyboru. Dodatkowo, w części panelowej, prelegenci przedstawią zasady udzielania kredytów studenckich i walutowych, możliwości kariery w bankowości oraz sposoby płatności bezgotówkowej.

Targi cieszą się dużą popularnością?

Tak. Liczba uczestników powiększa się z roku na rok, zarówno w części targowej, jak i panelowej. To potwierdza słuszność naszej inicjatywy.

Czy studenci to świadomy uczestnik targów? Wiedzą czego szukać i o co zapytać?

To zależy od stopnia ich wiedzy finansowej. Niektórzy studenci nie rozróżniają karty kredytowej od debetowej, inni mają sprecyzowane potrzeby (np. tanie transakcje w Internecie, duża liczba bankomatów) i szukają najlepszych ofert właśnie pod tym względem. Ale łatwo zauważyć, że wraz z kolejnym rokiem studiów wiedza na temat produktów bankowych rośnie.

Czy banki chętnie biorą udział w targach?

Banki chcą oczywiście pozyskać perspektywicznego klienta, są więc bardzo zainteresowane udziałem w TKS. Polacy stosunkowo rzadko zmieniają bank i dlatego koszt odebrania konkurencji każdego klienta jest wysoki. Bankom opłaca się zatem pozyskać studentów, których obsługa przynosi początkowo straty, by później zrekompensować to sobie sprzedając im inne produkty.

Czym najbardziej interesują się uczestnicy? Kredytami, kartami czy możliwościami inwestycyjnymi?

Studenci szukają przede wszystkim wygodnego dostępu do konta tzn. przez Internet, telefon, dużej liczby bankomatów oraz niskich kosztów prowadzenia rachunku. Konto plus karta bankomatowa jest cały czas podstawowym produktem. Do tego dochodzą teraz intensywnie reklamowane karty kredytowe dla studentów. Cieszą się one coraz większą popularnością. Wspaniale się robi nimi zakupy, ale trudniej jest później zrozumieć, na co się tyle wydało.