Dobry rok dla powierzchni magazynowych

Kończący się rok możemy uznać za kolejny sukces na rynku powierzchni magazynowych. Łączne zasoby powierzchni wynoszą aktualnie ok. 9,7 mln m2, co daje 13 proc. wzrost w stosunku rocznym i plasuje polski rynek na dziewiątym miejscu w Europie.

Do najczęściej obserwowanych trendów mijającego roku zdecydowanie należy wzrost liczby inwestycji spekulacyjnych. Większość deweloperów może pochwalić się kilkoma takimi projektami. Również na terenie naszego parku w Ożarowie do użytku został oddany obiekt o powierzchni ponad 9 000 m2, który w momencie rozpoczęcia budowy w aż 90 proc,. nie był zabezpieczony wcześniejszymi umowami najmu. Obecnie w obiekcie dostępne jest mniej niż 50 proc. wolnej powierzchni, co pokazuje zapotrzebowanie na nowe, gotowe magazyny dostępne od ręki. Kolejnym, równie silnie zauważalnym trendem było zainteresowanie mniej popularnymi lokalizacjami na mapie Polski, m.in. rejonem Trójmiasta, gdzie wiosną tego roku oddaliśmy do użytkowania centrum logistyczne dla firmy Żabka. Jest to już trzeci obiekt BTS, który zrealizowaliśmy dla tego klienta. W tym samym czasie przekazaliśmy kolejne centrum logistyczne dla Volkswagen Group Polska na terenie naszego parku w Poznaniu, dzięki czemu osiągnęliśmy wynik ponad 1 mln m2 zasobów powierzchni magazynowych w Polsce. Oba te obiekty powstały na specjalne zamówienie klientów. Realizacje obiektów BTS są nadal najpopularniejszą formą współpracy z dużymi najemcami. W ostatnim czasie oddaliśmy dwa kolejne takie obiekty. Jeden na terenie parku w Nadarzynie dla firmy Rhenus, a drugi w Komornikach – terminal typu cross-dock, o powierzchni ok. 9 000 m² dla firmy DPD Polska. Jest to już drugi terminal kurierski zaprojektowany i wybudowany dla tego klienta, pierwszy zlokalizowany jest we Wrocławiu.

Podsumowanie najważniejszych regionów

Od wielu lat kluczowym czynnikiem dla najemców szukających magazynów pod swoją działalność jest dogodna lokalizacja w sąsiedztwie ważnych węzłów komunikacyjnych. W czołówce atrakcyjnych rynków utrzymuje się Warszawa, Górny Śląsk, Polska centralna, Poznań i Wrocław. To właśnie w tych regionach powstaje najwięcej nowych powierzchni, i to te rynki gromadzą ok. 60 proc. udziału magazynów w kraju. Od lat pozycję lidera utrzymuje region warszawski, który składa się ze strefy I w granicach miasta oraz strefy II, obejmującej obszar znajdujący się w promieniu 50 km od granic stolicy. Po nim, na drugim miejscu plasuje się Górny Śląsk. W rejonie tym znajduje się ok. 17 proc. wszystkich zasobów powierzchni magazynowej w Polsce. Atutami tej lokalizacji jest wysoko rozwinięta infrastruktura drogowa, a także bliskość skrzyżowania dwóch autostrad: A1 oraz A4. Na trzecim miejscu utrzymuje się rynek poznański, gdzie łączne zasoby powierzchni wynoszą ok. 1,5 mln m2. Na dalszej pozycji znajduje się Wrocław, który przyciąga wielu zagranicznych inwestorów, a także Polska Centralna, która dzięki swojemu położeniu jest strategicznym miejscem dla przedsiębiorców prowadzących działalność logistyczną.

Jaki będzie początek przyszłego roku?

W najbliższym czasie przewidujemy dalszą wysoką aktywność po stronie najemców, a co za tym idzie również deweloperów. Bezpośredni wpływ na to mają korzystne prognozy gospodarcze, które w oczach inwestorów, głównie zagranicznych, zwiększają atrakcyjność naszego kraju. Nadal najbardziej popularne będą obiekty budowane na zamówienie klientów, które zapewniają im najlepszą funkcjonalność. Często będziemy się również mogli spotkać z inwestycjami mieszanymi, które są po części zabezpieczone umowami najmu, a częściowo budowane spekulacyjnie, jak również z projektami czysto spekulacyjnymi. Pomimo wzrostu wolumenu takiej powierzchni, spodziewamy się utrzymania wskaźnika pustostanów na obecnym poziomie. Również czynsze, które już od dłuższego czasu są stabilne, nie powinny ulec zmianie. Wpływ na to mają stałe ceny gruntów, a także koszty budowy. Przyczynia się to również do rozwoju mniej popularnych rynków magazynowych. W przyszłym roku spodziewamy się również coraz częstszych konsolidacji centrów logistycznych przez klientów obsługujących region CEE.

Autorka jest dyrektorem SEGRO na Europę Centralną

 

——

 

 

 

 

Magdalena Szulc

dyrektor SEGRO na Europę Centralną