Gino Rossi – przepis na sukces

Bez wątpienia Gino Rossi jest jedną z najbardziej uznanych i rozpoznawalnych polskich marek w kraju. Stanowi symbol jakości, dobrego smaku i stylu. Nie ma raczej galerii handlowej w Polsce, w której nie byłoby salonu tej popularnej wśród Polaków marki.

Firma powstała dzięki współpracy polskich i włoskich partnerów, którzy postanowili połączyć doświadczenie. Swoją nazwę zawdzięcza włoskiemu fabrykantowi Gino Rossiemu, który wraz z udziałami podarował swoje imię i nazwisko.

gino-rossi_com poswnerze7

Włosi gwarantem sukcesu

Firma Gino Rossi powstała w okresie transformacji ustrojowej w czerwcu 1992 r. Wówczas na rynku brakowało obuwia dobrej jakości, wykonanego nie tylko z dobrych materiałów, lecz przede wszystkim w modnych wzorach. Nie bez kozery zakład produkcyjny został uruchomiony w Słupsku, który wówczas, obok Chełma, był silnym ośrodkiem obuwniczym w Polsce. Pozwoliło to na łatwy dostęp do wykwalifikowanej kadry pracowników i kadry zarządzającej.

Sukcesu marki upatruje się we współpracy z włoskimi projektantami. To właśnie dzięki temu Polacy tak pokochali buty Gino Rossi. Nie od dziś bowiem wiadomo, że Włosi buty robić potrafią. Dlatego właśnie znajomość rynku przez Włochów połączona z doświadczeniem polskich partnerów stała się fundamentem dynamicznego rozwoju firmy.

Już po pierwszym roku działalności w słupskim zakładzie wyprodukowano blisko 60 tysięcy par męskiego obuwia. W tym samym czasie firma rozpoczęła eksport do Rosji. Ekspansję rynkową na terenie Polski rozpoczęło otwarcie pierwszego salonu firmowego w 1994 r. w Sopocie.

Polacy pokochali „zagraniczne” marki

Na początku działalności materiały do produkcji obuwia pochodziły tylko od zagranicznych dostawców (w tym przede wszystkim jakże potrzebna skóra wysokiej jakości, podeszwy, podpodeszwy czy obcasy). Nie bez znaczenia jest również to, że w okresie przemian gospodarczych sklepy w naszym kraju zapełniły się dotąd nieznanymi szerzej dobrami luksusowymi – także ubraniami i butami. Polacy zaczęli zwracać uwagę nie tylko na krój, jakość wykonania czy nazwisko projektanta, lecz także na metkę producenta. Synonimem jakości i rosnącego statutu społecznego stały się wówczas logotypy znanych zachodnich marek. Na tej fali w Polsce powstało wiele firm produkujących odzież i obuwie o obcobrzmiących nazwach. Wśród tych choćby LPP – właściciel takich marek jak Reserved, Cropp, House, Mohito czy Sinsay, Americanos, Big Star, Diverse czy producent bielizny Atlantic. Polacy chcieli ubierać się modnie, zakładać na siebie stroje oznaczone metką znanej i popularnej firmy. Większość nawet nie domyślała się, że jeansy Big Star czy obuwie Gino Rossi są szyte i produkowane przez polskie firmy w kraju. Stąd wziął się pomysł silnego powiązania Gino Rossi z włoskimi dostawcami materiałów i projektantami.

Sukces asortymentu dla pań

Rosnąca popularność marki wśród Polaków skłoniła akcjonariuszy w 2001 r. do rozszerzenia asortymentu i wprowadzenia na rynek obuwia damskiego. Z punktu widzenia handlowego to posunięcie okazało się strzałem w dziesiątkę. Wówczas podobnie jak dziś kobiety w ogromnej mierze przywiązywały wagę do nowych trendów modowych. Według badań Instytutu ARC Rynek i Opinia dla 57 proc. Polaków moda ma ogromne znaczenie. Jednocześnie w tym samym badaniu nieco ponad połowa przyznaje, że dobrze orientuje się w trendach modowych. Do mody znacznie większą wagę przywiązują kobiety. Wśród nich aż 61 proc. przyznaje, że zna się na modnym sposobie ubierania się. W przypadku mężczyzn za znawców mody uważa się tylko 37 proc., ale aż dla 54 proc. istotne jest ubieranie się zgodnie z obowiązującymi trendami. To też stanowiło genezę rozszerzenia asortymentu o produkty dla modnych Polek, które z miejsca pokochały buty Gino Rossi. Obcobrzmiąca nazwa w połączeniu z modnym designem podziałały na wyobraźnię. Tym bardziej, że w 1998 r. firma rozpoczęła produkcję kobiecego obuwia we Włoszech. Dodatkowo do kolorystyki nowo zakupionych pantofelków panie mogły dobrać w firmowych salonach Gino Rossi torebkę, skórzaną teczkę, portfel czy pasek.

Internetowy strzał w dziesiątkę

W 2002 r. spółka została wyłącznym dystrybutorem na terenie Polski obuwia marki GEOX. W pierwszych latach XXI wieku spółkę, która skoncentrowała się na dalszym, intensywnym rozwoju swojej sieci sprzedaży, cechował dynamiczny rozwój. W latach 2002–2005 uruchomiono w Polsce 35 salonów firmowych. W tym czasie powstały także pierwsze firmowe salony za granicą. Dzięki temu buty Gino Rossi są dziś dostępne m.in.: w Pradze, Berlinie, Wilnie, Kalingradzie i Toronto. W tym samym czasie spółka wprowadziła na rynek submarkę G&R – tańszą, lecz nadal charakteryzującą się wysoką jakością i modnym wzornictwem.

Krokiem milowym w rozwoju firmy okazała się sprzedaż przez internet. Wedle szacunków w 2014 r. sklepy internetowe marki obuwia Gino Rossi i marki odzieżowej Simple CP były odpowiedzialne za około 10 proc. sprzedaży całej Grupy Gino Rossi. Kanał ten, zdaniem zarządzających w Grupie, będzie systematycznie rozwijany. Plan na rok 2015 zakłada zwiększenie sprzedaży w sieci o blisko połowę w stosunku do roku ubiegłego.

Polska recepta na sukces

Wszystko to ugruntowało pozycję spółki jako lidera w produkcji markowego obuwia w Polsce. Marka Gino Rossi jest jednym z najbardziej znanych i najwyżej cenionych znaków w kraju. Kolekcje proponowane na polskim rynku wyróżniają się atrakcyjnością wzornictwa, wysoką jakością i bogactwem oferty. Produkcja w polskich zakładach pozwala na szybką reakcję na popyt ze strony klientów, a to sprawia, że firma jest bardzo elastyczna w podejściu do trendów panujących na rynku. To właśnie wydaje się receptą na sukces na mocno konkurencyjnym rynku. Trzeba wiedzieć, że wartość polskiego rynku odzieżowo-obuwniczego w 2013 r. według firmy PMR szacowana była na 6,9 mld euro i w porównaniu do roku 2012 wzrosła o około 3 proc. Wedle szacunków w 2014 r. wartość rynku będzie wynosiła 7 mld euro, a w 2019 r. ponad 9 mld euro. Jednocześnie Główny Urząd Statystyczny szacuje, że wartość rynku odzieży i obuwia w 2013 r. liczona od wydatków konsumentów wyniosła około 24 mld złotych, czyli ok. 5,7 mld euro, natomiast licząc wartość sprzedanych towarów po stronie producentów i sprzedawców, określono ją na około 33–34 mld złotych, czyli około 8 mld euro.

Słupskie zagłębie obuwnicze

Dziś zlokalizowane w Słupsku przedsiębiorstwo zatrudnia 1,3 tysiące osób i sprzedaje rocznie 600 tysiąca par butów. Są tam dwa zakłady, z których jeden specjalizuje się w produkcji obuwia damskiego, a drugi w produkcji obuwia męskiego. Część produkcji zlecana jest kooperantom z zewnątrz. Grupę Gino Rossi tworzą marka obuwia Gino Rossi i marka odzieży damskiej Simple Creative Products. Sieć obejmuje 150 salonów sprzedaży Gino Rossi i Simple CP w Polsce i za granicą. Na koniec 2014 r. sieć sprzedaży Grupy Gino Rossi obejmowała 92 salony sprzedaży obuwia Gino Rossi oraz 57 salonów własnych odzieży damskiej Simple Creative Products. Zagraniczna sieć sprzedaży detalicznej obejmuje salony Gino Rossi: w Czechach, na Słowacji, Litwie, Łotwie i w Niemczech oraz salon Simple Creative Products na Litwie i w Niemczech. Marka jest także obecna w innych krajach, ale poprzez sprzedaż hurtową. Nabywcami obuwia Gino Rossi są partnerzy handlowi z krajów Europy Zachodniej, Środkowej i Wschodniej. W 2014 r. przychody Grupy Gino Rossi wyniosły 265,5 mln złotych i wzrosły o 21,5 proc. rok do roku. Skonsolidowany zysk ze sprzedaży po czterech kwartałach 2014 r. podwoił się do poziomu 15,6 mln złotych, wobec 8,1 mln złotych w 2013 r. Zysk netto po czterech kwartałach 2014 r. wzrósł o 172 proc. i wyniósł 5,5 mln złotych, wobec 2 mln złotych zysku netto w roku 2013.

Tomasz Starzyk

Bisnode Polska