Integer – lider polskiego rynku pocztowo-kurierskiego

111Bez dwóch zdań Integer zrewolucjonizował polski rynek pocztowo-kurierski. Wie to każdy, kto choć raz odebrał swoją paczkę z Paczkomatu InPost. Wiedzą to także Australijczycy, Chilijczycy, mieszkańcy Wielkiej Brytanii, Francji, Irlandii, Islandii, krajów Bałtyckich, Ukrainy, Rosji, a także Arabii Saudyjskiej, Cypru, Słowacji, Czech, Włoch, Kolumbii, Kostaryki, Salwadoru oraz Gwatemali.

Rafał Brzoska stworzył firmę, a przede wszystkim produkt, który zrewolucjonizował rynek. Wytyczył nowe standardy, znajdując licznych naśladowców. Wśród nich są: Amazon, DHL i Pocztę Polską. Nic dziwnego, bowiem Paczkomaty InPost wprost odpowiadają na zapotrzebowania milionów klientów, którzy w prosty sposób bez stania w kolejce odbierają swoje przesyłki. Głównie te zamówione w sklepach internetowych. Wszystko to w czasie, kiedy firmy wręcz oszalały na punkcie e-commerce.

Największy sukces ostatnich lat

Nie waham się zaryzykować stwierdzenia, że Paczkomaty InPost Grupy Integer to największy komercyjny sukces technologiczny ostatnich lat w Polsce. Bazują na najnowszych technologicznie rozwiązaniach, nie tracąc jednocześnie nic ze swojej funkcjonalności. Paczkomaty InPost to przemyślane urządzenia, których innowacyjność ułatwia konsumentom nadawanie i odbiór przesyłek. Usługa w błyskawicznym tempie podbiła serca użytkowników.

W Polsce działa już ponad 1 300 Paczkomatów InPost. Sieć w porównaniu z końcem 2014 r. została rozszerzona o 200 punktów. Decyzja o rozbudowie wynikała z rosnących potrzeb mieszkańców mniejszych miejscowości, którzy coraz chętniej korzystają z oferty e-sklepów i miała na celu zapewnienie im możliwości odbioru paczek w trybie 24-godzinnym, 7 dni w tygodniu. Grupa Integer.pl nie zwalnia tempa rozwoju i zamierza kontynuować ekspansję. W sumie zainstaluje do końca 2015 r. łącznie 600 nowych terminali.

Podbój Wysp Brytyjskich

Dostawę zamówienia za pomocą terminali umożliwia ponad 5 000 e-sklepów w Polsce, które funkcjonują pod własną domeną, m.in. Merlin, MediaMarkt, Saturn, Komputronik, Agito, Gandalf.com.pl, Answear.com, oraz 30 000 e-detalistów oferujących swoje produkty na Allegro. Według badań Grupy Integer.pl statystki wskazują także, że blisko 60 proc. produktów odbieranych jest poza standardowymi godzinami otwarcia punktów usługowych.

Nic dziwnego, że pomysł z powodzeniem przyjął się także w Wielkiej Brytanii. W lutym ubiegłego roku spółka informowała o sfinalizowaniu umowy z londyńskim zarządcą transportu miejskiego. Na mocy tego porozumienia na parkingach i przy stacjach metra zamontowano Paczkomaty InPost. Jednocześnie w I kwartale 2014 r. Grupa Integer.pl potwierdziła także finalizację umowy z VisualSoft – wiodącym dostawcą rozwiązań z zakresu e-commerce i specjalistą ds. usług hostingowych oraz marketingu online. Plany Grupy Integer.pl zakładają, że docelowo na Wyspach zostanie zainstalowanych aż 2 000 urządzeń.

Z ziemi polskiej, przez włoską, po Hong Kong

Trzeba wiedzieć, że Paczkomaty InPost są obecne nie tylko w Polsce i ostatnio w Wielkiej Brytanii. Od kilku lat podbijają międzynarodowe rynki. Ogółem są obecne w 20 krajach na całym świecie. Zaledwie w kilka lat podbiły oprócz Polski i Wielkiej Brytanii rynki: Arabii Saudyjskiej, Australii, Chile i Włoch. Obecne są w Irlandii, Islandii, krajach bałtyckich, a także na Ukrainie i w Rosji, na Cyprze, we Francji, na Słowacji i w Czechach, a także w krajach Ameryki Łacińskiej: w Kolumbii, na Kostaryce, Salwadorze oraz w Gwatemali. Na świecie w różnych modelach biznesowych funkcjonuje blisko 4 000 paczkomatów. Na tym nie koniec. Zgodnie z zapowiedzią, na mocy porozumienia z CX Courier – czołowym operatorem kurierskim w Azji, InPost do końca 2016 r. rozstawi w Hong Kongu 300 paczkomatów. Pierwsze z nich pojawiły się już we wrześniu 2014 r., a blisko 150 zostanie zainstalowanych do końca br.

Kopie bliskie oryginałowi

W sumie korzystają z nich miliony użytkowników, a 95 proc. paczek jest gotowych do odbioru w ciągu 24 godzin od nadania. Aż 98 proc. użytkowników deklaruje chęć ponownego skorzystania z usługi, a 94 proc. z nich poleca je znajomym.

Po zaledwie rocznej obecności w Wielkiej Brytanii, Paczkomaty InPost zdobyły na tym rynku tytuł „The Delivery Excellence Award 2014”, w kategorii: „Best Carrier Contribution to Delivery Innovation”. W głosowaniu internautów innowacyjne urządzenia Grupy Integer.pl pokonały czołowych graczy rynku pocztowo-kurierskiego w Wielkiej Brytanii na czele z: DPD, Nightline, Arrow XL, ByBox oraz UK Mail. Nic dziwnego, że najwięksi na rynku kopiują pomysł paczkomatów. Tylko Poczta Polska w ciągu najbliższych pięciu lat zamierza uruchomić około tysiąca samoobsługowych urządzeń do odbioru paczek. Jednocześnie w swojej strategii na lata 2015–2020 chce się także skoncentrować na rozwoju usług kurierskich oraz rozwinąć ofertę skierowaną do branży e-commerce. Wzrost przychodów ma być zrealizowany głównie za sprawą rozszerzenia usług związanych z dostarczaniem paczek i przesyłek kurierskich.

Wszystko to w łańcuchu zamówień internetowych. Poczta Polska chce osiągnąć w tym segmencie 1,5 mld zł przychodów, co oznacza wzrost o 100 proc. Tym samym rzuca wyzwanie InPostowi. W paczkomaty uwierzył także gigant sprzedaży w internecie – amerykański Amazon. Docelowo na terenie Wielkiej Brytanii Amazon ma postawić ponad 300 swoich skrytek. DHL postawił już w Niemczech ponad 2,5 tys. paczkomatów. To tylko stanowi dowód na to, że spółka swoim innowacyjnym pomysłem podbija świat. Bodaj pierwszy raz w historii zdarzyło się, że pomysł znad Wisły jest kopiowany na tak zawrotną skalę. Dynamiczny rozwój firmy potwierdzają dane finansowe.