Kiedy możemy ubiegać się o odszkodowanie?

Zbliżający sie okres świąteczny bedzie dla rzesz Polaków czasem powrotu do rodzinnego domu. Nie tylko Polacy mieszkający za granicą, ale również pozostali w Polsce udadzą się w podróż, by być z rodziną na święta. W niektórych przypadkach preferowanym środkiem transportu będzie samolot, który jako najszybszy i najpewniejszy sposób przemieszczania się zapewni dotarcie na czas na miejsce docelowe.

Jednak jak postąpić, gdy dojdzie do utrudnień lotu, które mogą uniemożliwić odwiedziny, zaplanowaną wycieczkę, spotkanie biznesowe czy też po prostu pokrzyżować inne ważne plany?

Poznaj swoje prawa i konsekwentnie je egzekwuj!

Podstawą prawną, która reguluje przysługujące pasażerom lotniczym prawa w razie opóżnienia, odwołania lotu, utraty połączenia i nadkompletu pasażerów jest Rozporządzenie Unijne 261/2004, które obowiązuje już od ponad 10 lat. Polakom wciąż jednak brakuje świadomości na temat tego prawa, które gwarantuje odszkodowanie za utrudnienia lotu w wysokości od 250 do 600 euro, w zależności od dystansu lotu, jeśli powstałe opóźnienie wyniosło przynajmniej trzy godziny. Ważne jest również pochodzenie linii lotniczej i trasa lotu. Poniższa tabelka ilustruje, jakich lotów dotyczy Rozporządzenie Unijne i kiedy pasażerowi przysługuje odszkodowanie.

Poza odszkodowaniem pasażerowie mogą zażądać od linii lotniczej zapewnienia noclegu i posiłków podczas oczekiwania na alternatywny lot.

Nie rezygnuj z odszkodowania!

Jeśli pasażerowie nie zgłoszą się po odszkodowanie, tracą gotówkę, która prawnie im przysługuje. Szacuje się, że rocznie pasażerowie w samej Polsce rezygnują z wypłaty z 21 milionów złotych. W skali światowej są to 29 miliardy złotych. Ta zawrotna suma pozostaje w kieszeniach linii lotniczych, w których interesie nie leży szerzenie wiedzy na temat praw pasażerów. Na mocy wyżej wymienionego Rozporządzenia linie lotnicze mają obowiązek informowania swoich pasażerów o przysługujących im prawach przed opóźnieniem i w trakcie niego. Nieliczne to czynią. Wielu pasażerów relacjonuje, że kiedy opóźnienie czy też odwołanie lotu już nastąpi, czują się bezradni i niedostatecznie poinformowani ze strony linii lotniczej. Często też konfrontowani są oni ze sprzecznymi informacjami ze strony pracowników linii lotniczych.

Jak postąpić w razie wystąpienia opóźnienia lotniczego?

Pasażerowie powinni zachować swoje karty pokładowe, czy też rezerwacje, które potwierdzają, że dany pasażer miał prawo do zajęcia miejsca na pokładzie. Bardzo istotne jest udokumentowanie opóźnienia w formie zdjęć tablicy wylotów z informacją o opóźnieniu. Warto również zebrać informacje na temat pogody, która mogła zakłócić przebieg lotu i która często podawana jest jako przyczyna opóźnienia czy też innych zakłóceń. Można oczywiście już na lotnisku egzekwować swoje prawa, podając numer Rozporządzenia 261/2004.

Dlaczego tak niewielu pasażerów dochodzi swoich praw?

Jednym z powodów, które powstrzymują pasażerów od składania wniosków o odszkodowanie jest ich obawa przed długą drogą negocjacji z liniami lotniczymi, które często konfrontują pasażerów z długimi pismami, gdzie w skomplikowanym języku prawniczym uzasadniana jest odmowa wypłacenia odszkodowania. Jeśli pasażer postanowi na własną rękę zająć się swoim roszczeniem, może doświadczyć uczucia podobnej bezradności, które miał, próbując dowiedzieć się czegoś więcej na temat opóźnienia swojego samolotu na lotnisku. Argument przewoźnika przywołujący okoliczności nadzwyczajne brzmi jako ostateczny i nieunikniony stan rzeczy. Niestety linie lotnicze nadużywają tego określenia jako zwykłej wymówki. Do spektrum wymówek linii lotniczych należą na przykład argumenty mówiące o trudnych warunkach pogodowych, co łatwo jest zweryfikować, sięgając do archiwum komunikatów meteorologicznych. Usterki techniczne były dotychczas również często przytaczane jako powód oddalenia wniosków, od niedawna jednak nie są akceptowane już jako argument. Przytaczanie zaburzonej rotacji samolotów i korków powietrznych ma również na celu zrzucić odpowiedzialność na faktory, będące rzekomo poza władzą przewoźnika. Nie są one zasadne, gdyż elementem umowy między pasażerem a przewoźnikiem jest zagwarantowanie gładkiego przebiegu lotu. Podobnie jest z brakiem załogi. Jej niedyspozycyjność nie jest zaliczana do okoliczności nadzwyczajnych. Jeśli natomiast nastąpiło zderzenie z ptakiem, które naruszyło mechanikę samolotu, ciężar udowodnienia tego stanu rzeczy spoczywa na linii lotniczej, podobnie jak w wypadku pozostałych okoliczności nadzwyczajnych.

Domagaj się odszkodowania – wygraj sprawę!

Zaledwie 10 proc. pasażerów lotniczych jest świadomych swoich praw, jeszcze mniej, bo 2 proc. domaga się ich przeforsowywania. Te stan rzeczy jest zaskakujący, gdyż najniższa suma odszkodowania równa się w Polsce wartości czterech dni pracy według średniej krajowej. Warto więc dochodzić swoich praw. Sprawy o odszkodowania za problemy z lotem przedawniają się w Polsce po dwóch latach. Mimo utrudnień ze strony linii lotniczych wysoki procent roszczeń pasażerów kończy się sukcesem.

Autor jest prezesem firmy refund.me

————–

 

 

Eve Buchner

prezes firmy refund.me