Kto i za ile promuje Petru ?

Kampania .Nowoczesnej za publiczne pieniądze

Ponad 2,2 mln zł wydało Ministerstwo Gospodarki na emisję spotów z udziałem Ryszarda Petru w największych stacjach telewizyjnych i na najpoczytniejszych portalach internetowych. Koszt wyprodukowania filmu wraz z przekazaniem praw autorskich wyniósł ponad 285 tys. zł. Z kolei Narodowe Centrum Kultury wydało dwie książki Petru, a koszt druku jednego nakładu najnowszej z nich wyniósł 25 tys. zł.

Ryś i Krzyś z Łodzi

Kiedy mały Ryś chodził do szkoły, interesował się wszystkim, co nieznane: dużo liczył, dużo pytał i dużo planował. Został więc ekonomistą, pracował w bankach, w Ministerstwie Finansów i w firmie doradczej. Teraz zajmuje się wszystkim, co wiąże się z pieniędzmi, pomaga różnym firmom i rządom planować, jak dobrze inwestować i wydawać pieniądze – taki opis Ryszarda Petru znaleźć można w książce dla dzieci „Zaskórniaki i inne dziwadła z krainy portfela”, której jest współautorem.

Wydawcą książki zostało Narodowe Centrum Kultury, którego dyrektorem jest Krzysztof Dudek. Książka trafiła do księgarni pod koniec ubiegłego roku. Co ciekawe – zarówno lider .Nowoczesnej jak i dyrektor NCK w trakcie ubiegłorocznych wyborów samorządowych poparli prezydent Łodzi Hannę Zdanowską i wstąpili do jej Komitetu Honorowego.

Wydaniu „Zaskórniaków” towarzyszyła potężna kampania promocyjna, o której inni autorzy mogą tylko pomarzyć. Jeszcze zanim trafiła do wszystkich księgarni NCK udostępniło (w listopadzie) poprzednią książkę, której Petru był współautorem – „Pestka, drops, cukierek. Liczby Kultury” (której również było wydawcą) do pobrania za darmo w internecie.

Petru z swoją książką odbył tourne po największych mediach (np. Radio Chilli Zet) a NCK jeszcze długo po premierze zapewniało jej promocję, organizowało konkursy z nią związane. Książka została nominowana w konkursie Festiwalu Literatury oraz Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek.

Wkrótce ogłoszono wydanie kolejnej książki Petru pt. „Koniec wolnego rynku? Geneza kryzysu”. Wydawcą ponownie zostało NCK. W ramach promocji nowej książki zorganizowano spotkania autorskie z Petru w Warszawie, Łodzi (pod patronatem Łódzkiego Salonu Gospodarczego) i Wrocławiu (organizatorem była Zachodnia Izba Gospodarcza).

Przetarg na druk książki „Koniec wolnego rynku? Geneza kryzysu” ogłosił zastępca dyrektora Dudka – Kazimierz Monkiewicz 17 października 2014 r. Dziesięć dni później ogłoszono, iż przetarg wygrał Instytut Technologii Eksploatacji Państwowy Instytut Badawczy, który miał wykonać zadanie za 24,255 tys. zł. Jednak 17 lutego 2015 r. (dwa miesiące przed powołania do życia Stowarzyszenia Nowoczesna PL) zastępca dyrektora Dudka ogłosił kolejny przetarg na druk książki autorstwa Petru. 4 marca ogłoszono zwycięzcę, którym okazała się Oficyna Wydawniczo-Reklamowa Sagalara z Łodzi.

Z pytaniami o znajomość między szefostwem NCK a Ryszardem Petru oraz o to ile pieniędzy otrzymał w ramach kontraktu wydawniczego zwróciliśmy się do rzecznika NCK oraz dyrektora Dudka. Do chwili oddania tekstu do druku nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

Ryś na srebrnym ekranie

Oprócz promocji jaką zapewniło Petru Narodowe Centrum Kultury, został on również twarzą kampanii promocyjnej Centrów Obsługi Inwestorów i Eksporterów przy Ministerstwie Gospodarki. Przez cały luty br. filmy promocyjne z Petru emitowane były w największych stacjach telewizyjnych (grupy Polsat, TVN i TVP) oraz w internecie.

Kampania reklamowa wzbudziła zainteresowanie sejmowej opozycji. W odpowiedzi na oficjalne zapytanie posła Armanda Ryfińskiego do resortu kontrolowanego przez ludzi Janusza Piechocińskiego czytamy, iż koszt wyprodukowania spotu wraz z przekazaniem praw autorskich wyniósł ponad 285 tys. zł, emisji w telewizji ponad 2 mln zł, a w internecie (emitowany był m.in. na największym polskim portalu – Wirtualnej Polsce) prawie 224 tys. zł.