Mobilna rewolucja w Big Data

Big Data jest na wyciągnięcie ręki. Dosłownie i w przenośni – wystarczy jedynie sięgnąć do kieszeni po smartfona. Znaczenie i wykorzystanie danych generowanych przez urządzenia mobilne rośnie w zawrotnym tempie, o wiele szybciej niż prognozowano. Na naszych oczach przez Big Data przetacza się właśnie cicha, mobilna rewolucja, która poważnie zmieni oblicze przyszłej analityki internetowej. Bo potencjalnie rewolucjonistami jesteśmy my wszyscy.

Rynek mobilnych urządzeń to ważny sektor dla Big Data. Według badań przeprowadzonych przez analityków Gartnera posiadacze smartfonów pobrali z sieci pod koniec 2014 r. ponad 127 mln aplikacji mobilnych, do 2017 r. zaś już blisko co trzeci mieszkaniec Ziemi będzie użytkownikiem smartfona. IDC wartość całego rynku aplikacji mobilnych szacuje na blisko 35 mld dol. i odnotowuje dwucyfrowe tempo jego wzrostu. Z kolei wartość globalnego rynku Big Data według prognoz IDC osiągnęła już poziom 16,9 mld dol., a pod koniec 2015 r. cały rynek analityki internetowej (wliczając analizę Big Data) wart będzie już 125 mld dol.

Mobilne Big Data

Statystyki są miażdżące i potwierdzają tezę o dokonującej się po cichu mobilnej rewolucji w Big Data. Jak podaje eMarketer, w zeszłym roku rynek reklam mobilnych osiągnął poziom 31,45 mld dol., stanowiąc tym samym już ¼ wszystkich wydatków na reklamę w skali ogólnoświatowej. W tym roku wydatki mają osiągnąć już poziom 45,85 mld dol., a prognozy na kolejne lata są jeszcze bardziej optymistyczne. eMarketer przewiduje, że do końca 2017 r. w Stanach Zjednoczonych wydatki na reklamę na urządzeniach mobilnych prześcigną nawet wydatki na reklamę desktopową. W 2017 r. na największym rynku reklamowym świata wydatki na reklamę mobilną mają osiągnąć poziom 35,62 mld dol., podczas gdy wydatki na reklamy desktopowe „tylko” 27,21 mld dol.

Interesująco przedstawiają się także zeszłoroczne wzrosty wydatków na reklamę mobilną w poszczególnych sektorach rynku. Zdecydowanie na czoło wysuwają się: branża farmaceutyczna (wzrost wydatków na reklamy mobilne aż o 744 proc.), informacyjna (530 proc.), sportowa (411 proc.), konsumencka (357 proc.) oraz rozrywkowa (264 proc.). Według badania przeprowadzonego przez IPG Media Lab oraz Sharethrough dyskretne, spersonalizowane reklamy mobilne wykorzystujące Big Data już dziś odnotowują czterokrotnie wyższe wskaźniki (CTR) niż reklamy serwowane na smartfonach w formie masowych bannerów. Sami konsumenci także zdecydowanie częściej (53 proc.) oglądają takie reklamy.

Precyzja danych mobilnych

Dlaczego mobilna rewolucja w Big Data jest tak istotna dla analityki internetowej? Ponieważ urządzenia mobilne dostarczają dziś jednych z najbardziej wiarygodnych informacji o konsumentach. Dane pochodzące ze współczesnych smartfonów pozwalają łatwiej i z większą precyzją uchwycić oraz zrozumieć zachowanie użytkownika w sieci. Posiadają one nie tylko znacznie szerszy zestaw cech przydatnych do analizy, lecz także większą szczegółowość (rozdzielczość). Co więcej – możliwość połączenia różnych źródeł danych, na przykład mobilnego i desktopowego, otwiera przed analitykami Big Data całkiem nowe możliwości. W rezultacie reklamodawcy zyskują możliwość jeszcze efektywniejszego docierania do konkretnych targetów.

Beneficjentem danych płynących z telefonów komórkowych może być również sektor e-commerce. Już teraz ok. 25 proc. ruchu na stronie e-sklepów generowane jest właśnie przez urządzenia mobilne, a z roku na rok ta wartość rośnie. Z kolei BizReport donosi, że aż 64 proc. posiadaczy smartfonów dokonało zakupu właśnie pod wpływem spersonalizowanej pod nich reklamy mobilnej. To wszystko sprawia, że coraz częściej oprócz e-handlu mówimy dziś o m-handlu.

Gry mobilne źródłem danych

Pomimo miażdżących statystyk nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę z potencjału drzemiącego w mobilnym Big Data. Tymczasem dla firm działających w sektorze IT eksplorowanie mobilnego rynku Big Data i wykorzystywanie danych mobilnych jest jak złapanie Pana Boga za nogi. Dlatego jako Cloud Technologies zdecydowaliśmy się rozszerzyć działalność i analizować również dane spływające z urządzeń mobilnych, które są cennym uzupełnieniem informacji o internautach. W mobilnym Big Data tkwi gigantyczny, ale nadal niewykorzystany potencjał. Chodzi zwłaszcza o sektor gier mobilnych. Widać dużą synergię mobilnego Big Data płynącego właśnie z gier z naszą dotychczasową działalnością. Jak pokazała historia kilku spółek notowanych na NewConnect, działalność na tym rynku może przełożyć się na bardzo dobre wyniki finansowe, dlatego traktujemy ten obszar jako element dywersyfikacji źródeł przychodów. Ważny jest dla nas także rynek USA.

W drodze do m-świata

To już oficjalne: jesteśmy w połowie drogi z e-świata do m-świata. Mobilność nie jest jedynie jakimś trendem w Big Data, który po pewnym czasie po prostu ucichnie. Pochód mobilnej rewolucji jest już nie do zatrzymania. Mobilne Big Data na naszych oczach staje się jednym z najważniejszych obszarów internetowej analityki danych, a w ciągu kilku najbliższych lat może okazać się nawet jej najważniejszym filarem.

Avatar

Piotr Prajsnar

CEO Cloud Technologies