Mokate – świat kawy i herbaty

Kojarzy się przede wszystkim z kawą. Czarną, zabielaną, mieloną, instant, rozpuszczalną, trzy i dwa w jednym. Producent wielu doskonałych gatunków herbaty, śmietanek smakowych, kakao, napojów czekoladowych, a także pełnoziarnistych przekąsek. Mokate – jeden z największych polskich producentów, eksportujący do ponad 70 krajów na świecie. W tym przede wszystkim do Czech, na Słowację, Węgry, Rumunię, i do Wielkiej Brytanii, także do odległej Tajlandii, Kolumbii, RPA czy Japonii.

Pomimo tego, że historia spółki sięga początku XX wieku, to za początek działania uznaje się rok 1990. Wówczas Kazimierz Mokrysz, wnuk pierwszego właściciela, przekazuje firmę żonie. Teresa Mokrysz zmienia nie tylko nazwę firmy na Mokate, lecz przede wszystkim profil działalności firmy. W pierwszych latach działalności inwestuje w produkcję śmietanki do kawy. Dwa lata później przebojem wdziera się na rynek kawy cappuccino, a w 1995 roku ruszył nowoczesny zakład produkujący oprócz kawy również czekoladę do picia. Jedna decyzja pociągała drugą. Wprowadzaniu kolejnych produktów towarzyszyły intensywne kampanie reklamowe. Szczególnie ta jesienna kampania telewizyjna z roku 1992, z instruktażowym filmem pokazującym jak przyrządzać cappuccino.

Dziś Mokate, z siedzibą w Ustroniu, to grupa ośmiu przedsiębiorstw eksportujących swoje produkty do ponad 70 krajów. Zatrudnia ponad tysiąc osób i ma trzy zakłady produkcyjne: w Ustroniu, Żorach i Voticach pod czeską Pragą. To nie przypadek, bowiem początki firmy ściśle związane są z pograniczem polsko-czeskim. Tutaj właśnie, na Śląsku Cieszyńskim w malowniczej miejscowości Dobra, dziś leżącej w granicach Republiki Czeskiej Józef Mokrysz zakłada sklep z towarami kolonialnymi. W ślad za nim idzie jego młodszy brat Alojzy, który kontynuuje rodzinną tradycję otwierając najpierw sklep w Goleszowie potem restaurację i jeszcze betoniarnię. Pod niezmienioną nazwą, jak nakazywał obyczaj rodzinny interes trwał przez trzy następne pokolenia. Obecną historię spółki tworzą Teresa i Kazimierz Mokrysz przy wsparciu dzieci Adama i Sylwii.

Rodzinny biznes

Adam i Sylwia ukończyli Akademię Ekonomiczną w Katowicach. Sylwia ma tytuł MBA zdobyty w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Działa w obszarze marketingu i szeroko rozumianego Public Relations, inspiruje nowości w segmencie herbat i buduje relacje firmy z otoczeniem. Ma swój ogromny udział w rozwoju nowych marek, takich jak Minutka, Babcia Jagoda czy Loyd Tea. Zajmuje się także znaną i powszechnie lubianą kawą Lavazza, której Mokate od 2011 roku jest autoryzowanym przedstawicielem. Adam zdobył doktorat z zarządzania. Ukończył studia podyplomowe IMD-AEDP na Uniwersytecie w Lozannie oraz Londynie. Dziś głównie odpowiedzialny jest za ekspansję międzynarodową spółki i sprzedaż zagraniczną, która przynosi dziś ponad 60 proc. przychodów firmy.

Oferując szeroki asortyment produkty Mokate można dziś kupić w ponad 70 krajach na świecie. W tym przede wszystkim w Republice Czech, na Słowacji, Węgrzech, Rumunii, Wielkiej Brytanii, czy też nawet w tak odległych od siebie rejonach świata jak Tajlandia, Kolumbia, RPA, Malediwy i Japonia. Marka Mokate jest znana nie tylko w Europie Środkowej i Wschodniej, ale także na Bliskim Wschodzie, czy Rosji. Swoją pozycję na świecie buduje w oparciu na współpracy z lokalnymi dystrybutorami sprzedaży. Elastyczna i innowacyjna, gotowa dostarczać nowości produktowe dostosowane do lokalnych potrzeb. Konsekwentnie zwiększa z każdym rokiem zasięg geograficzny.

Międzynarodowy sukces

Na rynkach międzynarodowych aktywna niemal od początku swojego istnienia. Przejawem tego jest działanie w Czechach, na Słowacji i Węgrzech od 2001 roku Mokate International. Warto wspomnieć, że w Moskwie w tym czasie powstaje przedstawicielstwo spółki. W tym samym czasie firma inwestuje w rynek herbaciany. W październiku 2002 roku przejmuje Consumera, jednego z największych w kraju producentów herbaty. Tym samym na rodzimym rynku zwiększa swój udział do 18 proc. Zmiana modelu biznesowego obejmuje również rynki zagraniczne. Wiosną 2005 roku Mokate przejmuje firmę DUKAT, czołowego producenta herbaty w Czechach. To nie jedyne przejęcie na czeskim rynku. Rok później w swoje struktury włącza firmę Timex. Potentata w grupie czeskich producentów instantów, co umacnia pozycję firmy w obszarze Europy Środkowo-Wschodniej. Równocześnie trwa sondaż rynku ukraińskiego i ustalanie priorytetów handlowo-produkcyjnych dla MOKATE w Kijowie. Dynamiczny wzrost rozwoju grupy poza granicami kraju w sposób naturalny zwiększa eksport w skali całej firmy. Pod koniec 2005 roku eksport stanowi 27 proc. całkowitej wartości sprzedaży, w 2007 roku 40 proc., a w 2009 roku sięgnął 50 proc. W tym czasie przekroczona została granica ponad 100 mln euro sprzedaży.

Ponad 1600 pracowników

W roku 2010 firma obchodzi jubileusz dwudziestolecia działalności. To czas na pierwsze podsumowanie. Grupę tworzy dziewięć firm, zlokalizowanych w Polsce jak również w Czechach, Słowacji, na Węgrzech i Ukrainie. Zatrudnienie przekracza 1 600 osób. W obrotach grupy w dalszym ciągu dominuje eksport. Szczególnie na rynkach południowych poszerzonych o rynki bałkańskie. Kolejne lata przynoszą dalsze sukcesy. Zgodnie ze strategią firmy najwyższą dynamikę osiąga eksport, zdecydowanie dominując w przychodach. Kawa, herbata i półprodukty Mokate znajdują uznanie nie tylko na Bliskim, ale także na Dalekim Wschodzie i Afryce Północnej. Rozgłos firmie przynosi sukces na trudnym rynku Arabii Saudyjskiej. Osiągnięcia firmy na zagranicznych rynkach znajdują uznanie w oczach ministra rolnictwa, który przyznaje spółce tytuł „Wybitnego Eksportera Roku 2011” firmie Mokate S.A., a Stowarzyszenie Eksporterów Polskich honoruje Mokate Sp. z o.o. w Żorach tytułem „Lidera Polskiego Eksportu 2011”. Wynik finansowy firmy za 2012 roku zaowocował przyznaniem licznych nagród i wyróżnień. W tym przede wszystkim „Kryształowy Laur”, „IKONA Śląska 2011”. Ponadto zaliczono Mokate do prestiżowego grona nagrodzonych tytułem „Superbrands Poland”. Nic dziwnego bowiem produkty Mokate są eksportowane do 73 krajów na całym świecie. Sprzedają się z powodzeniem w krajach Europy Południowej, Wielkiej Brytanii, a nawet w tak odległych od siebie rejonach świata jak Tajlandia, Malezja i Japonia. W samej tylko Europie w 2013 roku sprzedaż wzrosła o blisko 40 proc. Silną pozycję firma ugruntowała na Bałkanach i krajach nadbałtyckich, w których od lat, z ponad 30 proc. udziałem ma statut wicelidera pod względem sprzedaży herbat.

Mokate Sp. z o.o. okiem wywiadowni gospodarczej Bisnode Polska

Mokate Sp. z o.o. w ocenie Bisnode Polska jest firmą w bardzo dobrej kondycji finansowej. Za tym stwierdzeniem przemawia ocena ryzyka jak również rating firmy. Od stycznia do września 2014 r. przychody ze sprzedaży samej Mokate sp. z o.o. wyniosły 341 mln zł przy zysku netto na poziomie 47 mln złotych. W całym 2013 roku jednostkowe przychody firmy wyniosły 408 mln zł, co w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego stanowi wzrost o 11 proc.