Nadchodzi outsourcing usług. Branża logistyczna musi się zmienić!

Coraz bardziej rozwija się outsourcing usług logistycznych. Firmy mają świadomość, że korzystając z pomocy profesjonalistów, mogą wyprzedzić konkurencję. Oferują oni bowiem najnowsze rozwiązania technologiczne, dzięki czemu gwarantują wysoką jakość samego procesu dostaw. 

https://player.vimeo.com/video/151011373
Obecnie na rynku usług logistycznych działa bardzo dużo operatorów logistycznych, którzy mają doświadczenie również w innych krajach Europy i stosują zaawansowaną technologię. Warto zapoznać się z ich praktyką i zastanowić się, z jakich nowych sprawdzonych pomysłów skorzystać, aby zoptymalizować łańcuch dostaw. Łańcuch logistyczny to cała gama procesów i jeżeli firmy znajdą najlepsze i najbardziej optymalne rozwiązanie w tym obszarze, to wpłynie to pozytywnie na końcowy efekt. Konsument oczekuje, że otrzyma towar na czas, w dobrej cenie i jakości. 

– Musimy być cały czas czujni i aktywni w poszukiwaniu nowych rozwiązań, ponieważ, jeżeli się zamkniemy w dotychczas stosowanych przez nas metodach, to nie mamy szansy na ich porównanie. Outsourcing umożliwia nam zapoznanie się z praktyką innych firm, które specjalizują się w danej dziedzinie i mogą nam one dostarczyć wiele bardzo ciekawych pomysłów, mówi Dariusz Kierski, dyrektor logistyki Grupy Muszkieterów w Polsce.

Klienci oczekują, że koszty całego procesu logistycznego będą niskie przy zachowaniu wysokiej jakości. To przede wszystkim cena dyktuje ostateczne podjęcie decyzji o wyborze firmy outsourcingowej. Badania przeprowadzone w listopadzie 2015 roku przez firmę Appgration i klaster eCommerce Connections oraz wydawnictwo „Nowoczesny Magazyn” zdecydowanie wskazują, że oczekiwania konsumentów najbardziej wiążą się z tym właśnie aspektem.

– Ze wstępnych wyników płyną wnioski, że konsumenci koncentrują się na cenie, czyli że outsourcing musi być tani. Musi być przynajmniej tej samej jakości co proces, który wcześniej miał miejsce w przedsiębiorstwie. Ponadto outsourcing powinna przeprowadzać firma, która posiada dobrą reputację, jest znana lub na tyle przekonująco wpłynęła na kupującego podczas procesu sprzedażowego, że została wybrana, mówi Michał Pajdak, CEO Appgration.  

Klient może uzyskać wiele korzyści z outsourcingu usług logistycznych zarówno pod względem ceny, jakości, terminowości, jak i kompletności dostaw. Zlecając tego typu operacje ekspertom na rynku logistycznym mogą oni się spodziewać lepszych rezultatów, niż w przypadku, gdyby wykonywali je sami w obszarze, w którym często nie mają dużego doświadczenia czy wiedzy. 

– Przewiduję, że w ciągu najbliższych pięciu lat nastąpi dosyć silna polaryzacja usług outsourcingu. Część z nich podąży w kierunku typowej komodytyzacji, gdzie będzie się liczyła cena. Będą tutaj bardzo szeroko wykorzystane różnego rodzaju platformy zakupowe, internetowe, spedycyjne. I to będzie  dotyczyło także operacji transportowych czy magazynowych. Powstaną nowe modele biznesowe, nastawione na współpracę między klientem a dostawcą, w ramach łańcucha dostaw, dodaje Piotr Polak, Chartered Insititution of Cooperation.  

Wymagania klientów wciąż rosną. Jednocześnie muszą zaufać doświadczeniu firm outsourcingowych, które powinny dostosować się do ich potrzeb. Powierzenie usług logistycznych specjalistom, firmom zewnętrznym, które w danym obszarze (np. transportu, magazynowania, konsolidacji przesyłek) osiągają już bardzo dobre wskaźniki, przyniesie duże korzyści dla klienta, który korzysta z outsourcingu.
 

——