Nowe kłopoty Volkswagena

54 zniszczone gradobiciem auta marki Seat, należącej do grupy Volkswagen, były sprzedawane jako nowe.

Samochody marki Seat, należącej do niemieckiej grupy Volkswagen, które uległy zniszczeniu po gradobiciu, były sprzedawane jako nowe – wynika z dokumentów sądowych, do których dotarła „Gazeta Finansowa”. „Z wypowiedzi przedstawiciela firmy Seat wynika, że producent wiedział, że samochody były uszkodzone. Jednakże pojazdy te naprawiano, a gdy szkody były minimalne, nie traciły one statusu samochodów nowych i sprzedawano je po cenie nominalnej” – czytamy w postanowieniu Sądu Okręgowego w Warszawie z kwietnia br.

Cisza po burzy

W trakcie nawiedzających Hiszpanię burz z gradobiciem zniszczeniu uległy m.in. samochody wyjeżdżające z fabryki Seata. Uszkodzone auta nie były jednak wycofywane ale po „wyklepaniu” trafiały do sprzedaży jako nowe. Niektóre z nich trafiły również do polskich salonów autoryzowanej sprzedaży.

W Polsce salonem, który sprzedawał zniszczone auta jako nowe był podwarszawski autoryzowany salon w Piastowie. Według zawiadomienia, jakie wpłynęło do prokuratury rejonowej w Pruszkowie Seat miał wprowadzić w błąd polskiego dealera, nie informując go o stanie faktycznym sprowadzanych z Hiszpanii aut. Tym samym do Polski trafiły 54 auta uszkodzone w trakcie gradobicia, które były następnie sprzedawane jako nowe.

Przedstawiciel należącego do Volkswagena Seata przekonał jednak sąd, iż polski dealer był poinformowany o fakcie, iż auta były uszkodzone.

W wypadku polskiego importera po zaistniałym konflikcie sieć dealerska została przejęta przez spółkę należącą do niemieckiej grupy. Co ciekawe – mimo zawiadomień prokuratura rejonowa odmówiła wszczęcia śledztwa, a warszawski sąd podtrzymał tę decyzję. Seat natomiast wytoczył przeciwko swojemu byłemu kontrahentowi kontrzarzuty.

Obecnie Volkswagen pogrążony jest aferą dot. sprzedaży aut, w których montowane było oprogramowanie pozwalające na manipulację wynikami pomiarów emisji spalin. Jeśli okazałoby się, że proceder sprzedaży uszkodzonych gradobiciem aut jako nowych dotyczył nie tylko Polski to niemiecki gigant może nie wytrzymać kolejnego trzęsienia ziemi.

——