Outsourcing IT paliwem napędowym bankowości?

Instytucje finansowe stoją przed nowymi wyzwaniami. Postępująca digitalizacja wymusza na bankach jeszcze większy zwrot w kierunku modelu opartego o dane oraz elastyczne i szybkie reagowanie na potrzeby klienta.

Tempo rozwoju dyktuje sam klient indywidualny, którego wymagania są coraz większe i potrzeba dostępności usług zawsze i wszędzie rośnie. Mianownikiem tych wyzwań są nowe technologie których trzeba myśleć już dzis, żeby zyskać przewagę konkurencyjną.

Światowe firmy analityczne definiują pięć megatrendów rozwoju sektora finansowego: mobilność, chmura, analityka, społeczności oraz bezpieczeństwo. Kluczową kwestią z perspektywy instytucji finansowych jest integracja rozproszonych systemów informatycznych przy jednoczesnym zapewnieniu stabilności i bezpieczeństwa infrastruktury. W tym zakresie, pomocny może być outsourcing IT.

Europejska rzeczywistość

W skali europejskiej, sektor bankowy, już odpowiada za 23 proc. rynku kolokacji i wart jest ponad 1,74 miliarda dolarów (za Europe Data Center Market Report 2014). Korzyści, jakie odbiorcy bankowi widzą we współpracy z dostawcami usług centrum danych, przekładają się na stały wzrost ich wykorzystania na poziomie 13,71 proc. rok do roku. Pozwala to prognozować, iż europejskie centra danych w 2020 r. będą dostarczały dla banków i instytucji finansowych usługi warte ponad 3,77 miliarda dol.

Branża finansowa ma coraz większą świadomość, że może skorzystać na modelu outsourcingu IT. Aby bowiem stawić czoła nowym trendom i oprzeć instytucję w dużej mierze o nowe technologie, nie trzeba mieć wyspecjalizowanych zasobów ani infrastruktury IT. Przeciwnie, lepiej zlecić to zewnętrznym partnerom. Przykładowo, usługa chmury obliczeniowej i uruchomienie mocy obliczeniowej, de facto w ciągu sekund pozwala na uwolnienie się od długotrwałego procesu zamawiania, transportowania, instalacji i testowania sprzętu IT. Wszystko to przy zachowaniu wymaganych w organizacjach sektora finansowego dostępności oraz wysokiego poziomu bezpieczeństwa prawnego i technicznego. Dzięki chmurze, firmy mogą znacznie szybciej niż konkurencja, reagować na zmieniający się rynek.

Outsourcing IT dzięki pakietowi korzyści jakimi są: rozliczanie tylko za zużycie, optymalizacja kosztów, szybkość wdrożenia, bezpieczeństwo i co ważne przy dynamicznym rynku – skalowalność rozwiązania, pozwala instytucjom finansowym uniknąć technologicznej zadyszki i realizować śmiałe projekty IT. Bankom pozostaje wówczas skupić się tylko i wyłącznie na rozwijaniu core biznesu, co otwiera drogę do fotela lidera.

Autor jest wiceprezesem Beyond.pl, polskiego centrum danych i dostawcy rozwiązań IT dla biznesu

——

 

 

Łukasz Polak

wiceprezes Beyond.pl, polskiego centrum danych i dostawcy rozwiązań IT dla biznesu