Polacy ubrani w sukces marki LPP

Zaczęło się blisko ćwierć wieku temu od założenia przez Marka Piechockiego i Jerzego Lubianieca spółki Mistral. Dziś po przekształceniu w LPP obydwaj panowie współzarządzają ponad 1,5 tys. salonami o łącznej powierzchni ponad 70 tyś m2. Każdego roku sprzedawanych jest tam ponad 70 mln sztuk odzieży, a spółka LPP należy do grona największych pracodawców na Pomorzu. Rok 2014 niemal pod każdym względem dla LPP okazał się rekordowy. Pierwszy raz przekroczona została bariera ponad 4 mld zł przychodu, co pozwoliło na 283 mln zł zysku. Grupę tworzą znane i lubiane przez Polaków marki Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay. Każda z nich jest kierowana do innej grupy klientów. Preferujących odmienny styl życia i mających poprzez ubiór inny sposób na wyrażanie siebie.

Wszystko zaczęło się od założenia w 1991 r. przez panów Marka Piechockiego i Jerzego Lubianieca spółki Mistral. Cztery lata później firma została przekształcona w spółkę LPP, która swoją nazwę wzięła od pierwszych liter jej założycieli. Już po trzech latach działalności pod szyldem LPP w Szanghaju zostaje otwarta pierwsza zagraniczna placówka. Jej pracownicy odpowiedzialni są m.in. za pozyskiwanie azjatyckich dostawców, wsparcie poszczególnych etapów produkcji i bieżącą kontrolę jakości. To przynosi pierwsze efekty, bowiem w rok później powstają pierwsze sklepy Reserved. Marka, która po dziś dzień pozostaje filarem sprzedażowym spółki, od 1998 r. oferuje Polakom najmodniejsze trendy. Przoduje w segmencie ubrań codziennego użytku. Kolekcje marki inspirowane są światowymi trendami. Dominują proste i klasyczne kroje. Styl, który przypadł do gustu nie tylko Polakom, bowiem marka jest także obecna w Niemczech, Czechach i na Słowacji, w krajach bałtyckich, Rosji, także na Ukrainie, w Rumunii, Bułgarii i na Węgrzech. Od 2015 r. także w Egipcie i Katarze.

10. Reserved

Manifestowanie niezależności

Sukces jaki Reserved odniosło w Polsce w ogromnym stopniu przyczynił się do stworzenia kolejnej marki w portfolio LPP. Blisko 10 lat temu powstaje w Polsce pierwszy sklep nowej marki Cropp. Powstała z myślą o młodych ludziach, którzy poprzez ubiór chcą manifestować swoją niezależność. Współpracując z renomowanymi i znanymi w świecie mody partnerami handlowymi, w wybranych salonach można także nabyć produkty znanych marek. Wśród tych m.in. niezwykle popularne w ostatnim czasie buty New Balance, a także trampki Converse. Sama marka poprzez szereg organizowanych eventów i wydarzeń przykuwa uwagę artystów i młodych ludzi. Tylko w ostatnim czasie wspierała między innymi: Cropp Tattoo Konwent – niezwykłe wydarzenie przyciągające twórców i miłośników sztuki tatuażu z całego świata, a także łódzki Festiwal Urban Forms, promujący street art.

Pięć lat później po otwarciu pierwszego sklepu Cropp, LPP w wyniku połączenia ze spółką Artman, będącą właścicielem marek Mohito i House staje się największą siecią odzieżową w Polsce i znaczącym graczem na rynku międzynarodowym.

Podobnie jak Cropp, również marka House kierowana jest to młodych ludzi, dla których muzyka jest ważnym elementem życia. Wielbicieli miejskiego stylu, lubiących odważne rozwiązania z akcentami vintage. Stąd też marka House jest obecna na wielu festiwalach muzycznych i wydarzeniach artystycznych. Sponsoruje m.in. takie gwiazdy jak: Die Antwoord, The Neighbourhood, Sky Ferreira, The Naked and Famous, Netsky, Dub FX. House jest też patronem odbywającego sie w Warszawie i Gdańsku iFestival’u. Wraz z połączeniem spółki Artman, w strukturę LPP weszła także inna znana z polskich galerii marka – Mohito. Propozycja dla pewnych siebie i niezależnych kobiet. Kolekcje Mohito łączą w sobie swobodę i elegancję, są odpowiednie dla kobiet odnajdujących się na spotkaniach biznesowych, jak również tych nieformalnych. W sezonie Jesień-Zima 2014 r. kolekcję dla marki zaprojektowała ikona światowego modelingu – Anja Rubik. Dostrzegając na rynku niszę w 2013 r. LPP poszerza swoją ofertę produktową o nową autorską markę Sinsay. Kolekcje dedykowane są dziewczynom, które cenią nietuzinkowość i różnorodność. Sięgają po odważne wzory, a także niesztampowe akcesoria.

Finanse

Dynamiczny rozwój firmy, przekłada się na sukcesy finansowe spółki. W marcu 2014 r. LPP awansowała do giełdowego indeksu WIG20, który generuje istotną część obrotów na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. To nie powinno dziwić, bowiem spółka generuje rekordową wartość przychodu.

W 2014 r. spółka wykazała ponad 4 mld zł przychodu, co pozwoliło na 283 mln zł zysku. W porównaniu do 2013 r. stanowi blisko 15 proc. wzrost przychodów. Warte podkreślenia jest również to, że w ostatnich dziesięciu latach spółka w swoich sprawozdaniach finansowych wykazała blisko 20 mld zł przychodu. To przełożyło się na 1,9 mld zł zysku. Uwagę zwraca wysoka rentowność spółki sięgająca ponad 9,5 proc.

Jednocześnie jak czytamy w raporcie handlowym Bisnode Polska Zarząd LPP S.A. informuje, że skonsolidowane przychody ze sprzedaży osiągnięte w sierpniu 2014 r. przez GK LPP S.A. wyniosły ok. 420 mln zł i były wyższe od przychodów osiągniętych w sierpniu 2013 r. o około 20 proc. Szacunkowa wartość marży brutto na sprzedaży wyniosła 59 proc. i była wyższa o ok. 1 punkt procentowy od marży zrealizowanej w sierpniu roku poprzedniego. Wartość przychodów ze sprzedaży zrealizowanych w okresie styczeń – sierpień 2014 r. wyniosła ok. 2966 mln zł. Przychody te były wyższe o 21 proc. od osiągniętych w analogicznym okresie roku ubiegłego.

Międzynarodowy charakter

Nic zatem dziwnego, że spółka w ocenie międzynarodowej wywiadowni gospodarczej Bisnode Polska jest podmiotem w bardzo dobrej kondycji finansowej, z ratingiem 5A1. Oficjalnie i w obecnej formie prawnej działa od 1989 r., wówczas została zarejestrowana w Sądzie Gospodarczym w Gdańsku.

W bazie danych Bisnode odnotowano dwunastu zarejestrowanych partnerów handlowych LPP. Tylko to dowodzi o międzynarodowym charakterze działalności spółki. Produkty marek LPP dostępne są w Polsce, Niemczech, Czechach i Słowacji, w krajach bałtyckich, Rosji, na Ukrainie, w Rumuni, Bułgarii, na Węgrzech oraz w Chorwacji. Od 2015 r. są także dostępne w Egipcie, Katarze i ostatnio nawet w Kuwejcie. To nie koniec ekspansji LPP na Bliskim Wschodzie, bowiem zgodnie z zapowiedzią w tym roku produkty RESERVED dostępne będą także w Arabii Saudyjskiej i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. W ciągu najbliższych pięciu lat, LPP wspólnie z lokalnym partnerem firmą Azadea, ma zamiar otworzyć 30 salonów w tym regionie. Ze względu na specyfikę klimatyczną regionu kolekcja oparta będzie na typowo letnim asortymencie. Ponadto na rynek bliskowschodni, na okres najważniejszego muzułmańskiego święta – Ramadanu (czerwiec/lipiec), projektanci RESERVED przygotowali specjalne modele odzieży. Specyficzne jest także rozplanowanie powierzchni salonu – ze względu na panujące w Kuwejcie obyczaje, nakazujące oddzielenie stref dla kobiet i mężczyzn, przebieralnia damska znajduje się na parterze salonu, natomiast męska ulokowana została na pierwszym piętrze.