Postaw na regionalność

Konkurencyjność na przesyconym już nieco rynku deweloperskim sprawia, że inwestorzy zmuszeni są do poszukiwań nowych środków promocji swoich ofert. Standardowe reklamy w prasie i internecie przestają wystarczać, dlatego coraz większe znaczenie w branży nieruchomości zaczyna odgrywać budowanie wizerunku marki i podkreślanie jej regionalnego charakteru.

Tendencja do kreowania wizerunku swojej marki wśród deweloperów to zjawisko stosunkowo nowe w porównaniu z działaniami, jakie w tej dziedzinie były podejmowane przez przedstawicieli innych sektorów rynku. Sukcesywny wzrost zamożności społeczeństwa powoduje, że wzrasta zapotrzebowanie na usługi z rynku deweloperskiego, a taki stan rzeczy przyczynia się natomiast do wzrostu liczby firm posiadających w swojej ofercie nowe mieszkania. Naturalną konsekwencją więc jest szukanie skutecznego sposobu na dotarcie do coraz większej grupy potencjalnych klientów.

Ze względu na specyficzny charakter rynku deweloperskiego budowanie świadomości marki to dość wymagające i trudne zadanie. Dobrym rozwiązaniem może okazać się więc utożsamienie jej z regionem, powiązanie z lokalną przestrzenią, na której firma inwestuje i tym samym przyczynia się do wzrostu gospodarczego.

Marketing miejsca a promocja firmy

Istotne z punktu widzenia wizerunkowego takiej strategii jest odnalezienie pierwiastka wspólnego między marketingiem miejsca a marketingiem firmy deweloperskiej. Dobrym przykładem potwierdzającym ten wyznacznik jest Ranking Wartości Marek Wielkopolski. Projekt ten jest prospołecznym działaniem, którego zadaniem jest promocja regionalnej przedsiębiorczości oraz sukcesów inwestorów działających na obszarze województwa wielkopolskiego. Firmy, które zgłaszają się do udziału w rankingu, otrzymują bezpłatną wycenę swojej marki, przeprowadzoną według metodologii Grupy Fresh, TNS Polska oraz spółki Sawyer należącej do grupy DGA.

Najcenniejsze firmy Wielkopolski

W zeszłorocznej edycji wymogi projektu spełniły aż cztery firmy deweloperskie działające w Wielkopolsce. Najcenniejszą z nich została marka Ataner. Jej wartość eksperci oszacowali na 124 413 tys. zł, tuż za nią uplasował się Agrobex wyceniony na kwotę 80 471 tys. zł, trzecie miejsce wśród deweloperów zajął TRUST – 35 451 tys. zł, a czwarte Nickel Development 1 678 tys. zł.

Takie wyróżnienie z pewnością wpływa pozytywnie na wizerunek dewelopera, co więcej – daje mu konkretne argumenty w walce o klienta. Marka więc automatycznie zyskuje na swojej wartości, a przekaz dociera bezpośrednio do klientów szukających nowego mieszkania w obszarze Poznania i okolic.

Jak nie zginąć w gąszczu ofert?

Zgłaszanie firmy deweloperskiej do udziału w regionalnej inicjatywie pozwala zatem na nadanie podmiotowi gospodarczemu znaku i określonej symboliki stanowiącej odzwierciedlenie wybranych dla marki wartości. Pozwala to na wyróżnienie jej na tle marek konkurencyjnych i nadanie jej wielkopolskiego charakteru, a co za tym idzie utożsamienie jej z wartościami, na jakich koncentruje się marketing Wielkopolski, a więc przedsiębiorczość, innowacyjność, pracowitość. Na uwagę również zasługuje fakt, że całkiem niedawno Poznań promował się jako miasto, które daje pracę i cieszy się najmniejszym odsetkiem bezrobocia na terenie całego kraju. Firmy deweloperskie, które działają na tym obszarze, przyczyniły się z pewnością do takiego stanu, dlaczego więc nie połączyć ze sobą tych dwóch rzeczy? Udział deweloperów w regionalnym rankingu pozwolił im wyróżnić swoje marki, ocenił ich rynkową wartość, wzbudzając tym samym zaufanie konsumentów i budując proste skojarzenie, że cenna marka to dobra marka, połączył marketing marki z marketingiem regionu, podkreślił fakt, że firmy deweloperskie, z nierzadko dużym kapitałem i wielkimi inwestycjami, znacząco wpływają na rozwój regionu.

Autor jest członkiem Wielkopolskiego Klubu Kapitału, wykładowcą w katedrze Mikroekonomii (projekt w ramach programu udziału Ekspertów Biznesu w przekazywaniu wiedzy studentom) oraz właścicielem większościowym spółek tworzących Grupę Fresh

Kordian Kuczma

Kordian Kuczma

doktor nauk politycznych PAN