Rewolucja u bram

Ciągle w biegu, zawsze online, zwykle nastawiony „pro“. To konsument nowej generacji, a raczej prosument. Bezwzględnie wyposażony w smartfon bądź tablet. Kim są ludzie Generacji C, czym wreszcie jest fenomen zwany SoLoMo?
Radosław Brzuska – Postrzeganie mediów i otaczającego nas świata zmienia się już nie z roku na rok, a z miesiąca na miesiąc. Co i rusz słyszymy o pojawiających się markach, które wnoszą nową jakość w komunikacji, nowych mediach czy rozrywce online i środowisku mobile. Równolegle rosną w siłę najwięksi tego świata, jak Google czy Facebook, Apple czy Microsoft. Powiększają strefy wpływów, pochłaniają innych rosnąc w siłę, wnosząc kolejne innowacje. Zmiany są tak silne, różnorodne i trwałe, że wpływają na nasze codzienne życie; oswajamy nowe media do tego stopnia, że stają się częścią nas.

Chleb powszedni
Całość dorobku technologicznego – tak urządzeń, jak i software’u oraz wszelkich treści – zmierza do koncentracji w wersji mobile. Trudno dziś znaleźć innowacyjne rozwiązanie w jakiejkolwiek branży, które wchodzi na rynek i pozbawione jest własnej wersji mobilnej. Poruszamy się stale i wszędzie z urządzeniem pod ręką (smartfon, tablet), szukamy zawsze dostępu do sieci internetowej, korzystamy z aplikacji. Konsumujemy oraz tworzymy kontent – właśnie na urządzenia mobilne i poprzez te rozwiązania. Tak prezentuje się domena Pokolenia C, takie jest ich naturalne środowisko. Konsumowanie, ale i tworzenie treści. Pobieranie i dzielenie się kontentem. Przy czym większość treści oraz narzędzi, jak aplikacje mobilne, jest bezpłatna. Dochody wydawcom i producentom generują reklamy – znacznie łatwiej przyswajane przez młode pokolenie, znacznie bardziej też zróżnicowane, zawoalowane i precyzyjnie targetowane. Inny model opiera się na podstawowej wersji gratis oraz płatnej premium. Poza wszystkim modele sprzedaży, charakterystyczne dla mikropłatności, stają się dla Pokolenia C chlebem powszednim.

Zjawisko SoLoMo
So jak Social, Lo jak Local, wreszcie Mo jak Mobile – bo każdy, kto przynależy do Generacji C, po pierwsze łączy się w społeczności, współtworzy i współżyje poprzez social media. Świat realny i wirtualny są równie ważne, sąsiadują ze sobą, a nawet przenikają się wzajemnie. Nowe pokolenie personalizuje wszelkie generowane przez siebie treści i takich też komunikatów – skrojonych na ich miarę – oczekuje. Stale komunikuje online o miejscu, w którym się znajduje. W ten sposób lokalizuje miejsce pobytu znajomych/przyjaciół – kolejny obraz z cyklu przenikania się światów offline i online. Żeby w pełni korzystać z tych dobrodziejstw, muszą być w pełni mobilni: wyposażeni w smartfony i tablety, znakomicie rozeznający się w świecie rzeczywistym, który jednakowo dostarcza łączy wprost prowadzących do rzeczywistości online.

Gigantyczna skala zmian
A oto kolejna garść statystyk, która tylko zobrazuje nam skalę opisywanych tu zjawisk. Otóż do marca tego roku w AppStore dokonano 250 mld pobrań aplikacji. Na świecie mamy do czynienia z 5,7 mld abonentów telefonii komórkowej, z czego 1,2 mld stanowią użytkownicy smartfonów (dane MWC z marca br.). Facebook może pochwalić się globalnie 850 mln użytkowników (dane wydawcy z lutego br.), a każdego dnia poprzez mobilną wersję YouTube dokonujemy 600 mln obejrzeń treści wideo. Aplikacja TwitterMobile ma dziś 120 mln aktywnych kont. Skala zmian przybrała gigantycznych rozmiarów i tempa. Wystarczy spojrzeć kilkanaście lat wstecz, przypomnieć sobie, jak żyliśmy choćby w latach 90., a dostrzeżemy skalę tych zmian. Zmiany te wpływają na nasze codzienne życie, a nawet stały się jego ważnym elementem. Czy nie dotyka to starszych pokoleń? Wystarczy spytać najbliższych, którzy coraz chętniej siadają przed ekranem komputera, by z dziećmi czy wnukami porozmawiać przez Skype’a. Najstarsze pokolenia nie mają już złudzeń, są też w pełni przekonane, że ich prawnuki stanowią pewne, nie całkiem odgadnione pokolenie – zżyte ze smartfonem, płynnie poruszące się między dwoma światami online i offline; nawet jeśli nie nazywają ich wprost
Generacją C.

Autor pracuje jako Innovation Manager Aegis Media