Rynek spa w Polsce

W ostatnich latach byliśmy świadkami niezwykle dynamicznego rozwoju usług spa & wellness w Polsce, które stały się sztandarowym produktem współczesnego hotelarstwa. Zmieniające się trendy, które obecnie w coraz szerszym stopniu promują zdrowy, bezstresowy styl życia sprawiły, że co roku na rynku pojawiają się nowe ośrodki, które świadczą usługi określane mianem spa.

Wielu ekspertów uważa, że rynek ten rozwija się równie dynamicznie, co i chaotycznie. Wynika to przede wszystkim z braku regulacji, które określałyby, czym są i jaki zakres usług powinny oferować obiekty spa. Jednak najbardziej niepokojące są działania podejmowane przez inwestorów, którzy w analizie opłacalności inwestycji często zapominają o jednym z najważniejszych czynników, jakim jest analiza mikrootoczenia, ze szczególnym uwzględnieniem konkurencyjności rynku. Model ten doprowadził w niektórych regionach Polski do przesycenia rynku spa, co jest równoznaczne z szukaniem oszczędności przez funkcjonujące obiekty kosztem klienta.

Klient kupuje emocje

Menedżerowie obiektów spa poszukują nowych form promocji, kosmetyków, niszowych zabiegów, jednocześnie zapominając, że klient nie kupuje masażu, a emocje, jakie zabiegowi temu towarzyszą. Każde centrum spa powinno nie tylko świadczyć usługi zgodnie z przyjętymi normami jakości, lecz przede wszystkim opowiadać historię, która będzie wzbudzała w kliencie chęć doświadczenia. Przeglądając ofertę obiektów spa w Polsce, nie można oprzeć się wrażeniu, że poza miejscem, w którym świadczona jest usługa, wszędzie możemy skorzystać z tych samych zabiegów. Sukces na rynku odniosą tylko te spa, które zaczną konkurować nie tylko jakością, lecz przede wszystkim filozofią miejsca i emocjami, jakie zaoferują swoim klientom

Jedyna i niepowtarzalna firma

Tworzenie renomy obiektu nierozłącznie wiąże się z budowaniem świadomości marki w umysłach konsumentów. Niezwykle ważnym jest zrozumienie, że w brandingu nie chodzi o to, by klient rynku docelowego wybrał ofertę naszego obiektu spośród dziesiątek innych podobnych ofert, ale żeby w jego oczach nasza firma była jedyną na rynku, która jest w stanie spełnić jego oczekiwania.

Sprecyzuj grupę docelową

Nieodłącznym elementem składającym się na sukces w procesie budowania marki jest sprecyzowanie grupy docelowej naszych działań, poznanie jej zachowań, potrzeb i pragnień. Specjaliści do spraw marketingu muszą mieć świadomość, że marka, jaką stworzą, zamieszka w sercach i umysłach zarówno obecnych, jak i przyszłych klientów, a sposób jej postrzegania będzie sumą ich spostrzeżeń i doświadczeń. Silna marka stanowi jedno z najlepszych narzędzi marketingowych w dzisiejszych czasach. Warto postarać się, by w branży spa była utożsamiana z profesjonalizmem, doświadczeniem i nade wszystko, aby wzbudzała zaufanie i wywoływała pozytywne emocje.

Autor jest ISPA Certyfied Spa Retail Manager, współwłaścicielem Kormoran Wellness Medical Spa

Kordian Kuczma

Kordian Kuczma

doktor nauk politycznych PAN