Sekrety hotelowych gwiazdek

Zasada jest prosta, im więcej gwiazdek, tym wyższy standard proponowanych przez hotel usług. Czy jednak zawsze pięć gwiazdek oznacza luksusowy apartament, a jedna symbolizuje kompletną ruinę? Na co zwrócić uwagę wybierając zagraniczny hotel.

Kryteria wyróżniające hotele oraz odpowiadającą im liczbę gwiazdek definiują odpowiednie dla każdego kraju organy (instytucje, urzędy, prywatne stowarzyszenia czy organizacje branżowe). Pod uwagę brane są rozmaite czynniki: wielkość obiektu i pokoi, lokalizacja, wyposażenie, jakość usług itp. Na ich podstawie kategoryzuje się hotel, przypisując mu gwiazdki w pięciostopniowej skali. W Polsce hotelowe gwiazdki przyznaje marszałek województwa zgodnie z Ustawą o usługach turystycznych, w której scharakteryzowane są wszystkie wymogi, które musi spełnić obiekt, aby otrzymać konkretne wyróżnienie. Do tej pory w całej Unii Europejskiej system gwiazdkowy nie został ujednolicony. Podobna samowola ma miejsce w krajach pozaeuropejskich. Różne wskaźniki dotyczące nadawania odznaczeń powodują liczne rozbieżności, a co się z tym wiąże, także liczne problemy, z którymi muszą się zmagać turyści.

Hotel hotelowi nierówny

W hotelach jednogwiazdkowych nie jest wymagane posiadanie parkingu czy telewizorów w każdym pokoju. Na liczbę gwiazdek w dużej mierze ma wpływ metraż pokoi. Przykładowo, pokój dwuosobowy w hotelu jednogwiazdkowym musi mieć przynajmniej 10², w dwugwiazdkowym – 12, a w trzygwiazdkowym – 14 m². Standardem w czterogwiazdkowych hotelach jest basen, spa, siłownia oraz dostęp do internetu w pokojach. W hotelach wyróżnionych pięcioma gwiazdkami room service działa przez całą dobę, recepcja hotelu posługuje się płynnie dwoma językami obcymi, a każdy pokój ma przyporządkowane miejsce na parkingu. – W niektórych hotelach za granicą gwiazdki nadawane były kilkadziesiąt lat temu. Część hoteli od tego czasu nie przeprowadzała żadnych gruntownych remontów. Czasem okazuje się, że w hotelu 4-gwiazdkowym spotykamy standard rodem z klasyka Barei – komentuje Katarzyna Baryga, rezydentka biura podróży Funclub. Przeważnie hotel czterogwiazdkowy w Turcji czy Egipcie i hotel o takiej samej liczbie gwiazdek w krajach Europy Południowej to dwa zupełnie różne podejścia do komfortu. Rezerwując więc hotel w krajach arabskich, nie powinniśmy schodzić poniżej czterogwiazdkowego standardu. Pięciogwiazdkowy hotel z Hurghady może mieć bowiem swoje odzwierciedlenie w trzygwiazdkowym hotelu z Saint Tropez. Należy pamiętać, że nie każdy obiekt turystyczny będący w ofercie biura podróży jest hotelem.

Nie tylko gwiazdki

Opinii na temat hotelu powinniśmy zasięgać z różnych źródeł. Bazowanie na samym systemie gwiazdkowym może okazać się nie tyle rozczarowujące, co mylące. Subiektywne komentarze znajomych czy recenzje na wyspecjalizowanych portalach internetowych przeznaczonych do oceniania obiektów turystycznych mogą stać się najlepszą rekomendacją. Oprócz istotnych czynników, takich jak wyposażenie pokoi czy jakość obsługi, bardzo ważna jest lokalizacja. W zależności od celu naszej wycieczki warto wziąć pod uwagę to, gdzie usytuowany jest hotel. Jeśli zależy nam na luksusowym wypoczynku w obrębie obiektu, odległość do pobliskich sklepów czy restauracji nie będzie dla nas kluczowa. Jednakże jeśli naszego urlopu nie chcemy spędzić jedynie przy hotelowym basenie, poszukajmy takiego miejsca, które może okazać się idealną bazą wypadową do centrum bądź innych strategicznych punktów w mieście. Lokalizacja znacznie wpływa na cenę. Hotele w centrum niekiedy potrafią być kilkakrotnie droższe od tych rozmieszczonych na obrzeżach miasta.

Lepiej się upewnić

Często informacje, jak i zdjęcia umieszczone na stronie hotelu mogą okazać się nieprawdziwe. Możemy oczywiście im zaufać, ale warto się wcześniej upewnić, czy przynajmniej zgadza się podana lokalizacja. Za pomocą różnych narzędzi internetowych bazujących na zdjęciach satelitarnych możliwe jest podejrzenie samego obiektu, jak i całej okolicy. W dzisiejszych czasach stawiamy głównie na wygodę, dlatego możliwość dokonywania rezerwacji online powinna również być istotnym aspektem przy wyborze. Bardziej ekonomiczną opcją jest bukowanie pokoju przez portale rezerwacyjne czy dzięki pośrednictwu online-owych biur podróży, ponieważ ceny na stronach internetowych danego hotelu są często zawyżane. W obu przypadkach sprawdza się, jednak reguła im wcześniej, tym taniej. To, co powinno znajdować się w pokoju i jakie usługi dodatkowe świadczy hotel, leży w naszych osobistych preferencjach. Warto pamiętać, że jeśli hotel nie spełnił naszych oczekiwań, a pokój oraz usługi różniły się od zamówionych, przysługuje nam prawo do reklamacji. W pierwszej kolejności należy zgłosić nieprawidłowości właścicielowi obiektu.

Autor jest brand managerem Tripsta.pl, internetowego biura podróży

Kordian Kuczma

Kordian Kuczma

doktor nauk politycznych PAN