Sezon na świąteczne pożyczki na stałe w kalendarzach

Z raportu Google wynika, że w październiku i listopadzie aż 30 proc. Polaków ogranicza swoje wydatki z myślą o świętach. Niemniej jednak coraz liczniejszą grupę stanowią osoby, które przed świętami chcą wesprzeć domowy budżet kredytem lub szybką pożyczką. Szczególnie pożyczki pozabankowe, ze względu na uproszczoną procedurę przyznawania i przejrzyste zasady spłaty, cieszą się coraz większą popularnością.

W ubiegłym roku przeciętna polska rodzina planowała wydać na urządzenie świąt 1 280 zł – wynika z badania przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte. Według badania TNS OBOP łącznie Polacy wydali na ten cel 23 mld zł, z czego zdecydowana większość tej sumy pochodziła z oszczędności.

Większe wydatki, więcej kredytobiorców

Średnia wartość mikropożyczki na święta jest o 14 proc. wyższa niż na przestrzeni całego roku i wynosi 650 zł, a internetowej pożyczki ratalnej wynosi średnio 2215 zł, wynika z danych na podstawie analizy 5 tys. wniosków pożyczkowych. Co ciekawe, w okresie przedświątecznym zdecydowana większość wniosków pochodzi od kobiet. Panie odpowiadają za 63 proc. wszystkich aplikacji pożyczkowych.

Kto pożycza najczęściej?

Grupą wiekową, która składa aż 45 proc. wniosków są osoby w przedziale wiekowym 25-34. Drugą najliczniejszą pod względem wieku są osoby najmłodsze, do 24. roku życia, które odpowiadają za 21 proc. wniosków. Seniorzy, którzy ukończyli 55 lat i starsi nadal nie są przekonani do internetu i złożyli tylko 6 proc. wniosków uwzględnionych w badaniu. Pod względem dochodów osób aplikujących o pożyczki widać przewagę osób z zarobkami poniżej średniej. 39 proc. aplikacji pochodzi od osób o dochodach na rękę poniżej 2 000 zł, a kolejne 37 proc. od osób, które netto zarabiają w przedziale 2 000 do 3 000 zł. Osoby o wyższych dochodach wnioskują o świąteczne pożyczki najrzadziej i odpowiadają za pozostałe 24 proc. aplikacji.

Ruch na rynku pożyczkowym

Okres świąteczny to też największy napływ nowych klientów do firm pożyczkowych. O ile w pozostałych okresach roku napływ aplikacji od nowych klientów stanowi średnio 8 proc., to w okresie przedświątecznym baza nowych klientów przeciętnej firmy pożyczkowej może wzrosnąć nawet o 20 proc. Wobec średnio wyższej kwoty pożyczki, szacuje się, że sprzedaż pożyczek w okresie świątecznym jest o jedną czwartą większa niż w miesiącach pozostałych. Rynek rośnie również rok do roku, co może w tym roku przynieść wzrost akcji kredytowej w firmach pożyczkowych o 24 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego (wynik z prognozy Związku Firm Pożyczkowych).

Internetowa alternatywa

Jak obliczyli w badaniu ankietowym analitycy na przestrzeni ostatnich lat szybko rośnie zainteresowanie pożyczkami internetowymi. Już w 2013 r. zainteresowanie pozyskaniem dodakowych środków przed świętami było o 4 proc. wyższe niż w 2012 r., rok później różnica wynosiła 8 proc. względem 2013. W bieżącym roku liczba wnioskujących o pożyczki jest już o 10 proc. wyższa w porównaniu do okresu analogicznego w 2014. Tendencja ta wskazuje, że internetowe pożyczki stały się korzystną alternatywą dla kredytów bankowych, również w okresie przedświątecznym, gdy nie ma czasu na czekanie w kolejkach i wypełnianie stosu papierowych dokumentów z wnioskiem o pożyczkę.

Z punktu widzenia domowego budżetu jest to okres charakteryzujący się zwiększonymi wydatkami, ale też z reguły możliwością otrzymania premii końcoworocznej, którą można uregulować zobowiązanie zaciągnięte przed świętami. Jak zawsze najważniejsze przy tym jest, aby kredyt lub pożyczkę zaciągać świadomie, w firmie, która ma dobrą renomę na rynku i oferuje najkorzystniejsze warunki przyznania kredytu i jego spłaty.

Autor jest prezesem zarządu Związku Firm Pożyczkowych

——

 

Jarosław Ryba

prezes zarządu Związku Firm Pożyczkowych