Solaris – polskie autobusy nad Bosforem

W roku minionym firma Solaris kolejny rok z rzędu odnotowała znaczący wzrost sprzedaży, jednocześnie utrzymując pozycję lidera w sektorze produkcji autobusów miejskich. Doskonałe wyniki Solaris osiągnął głównie poprzez rekordowe wyniki sprzedaży na rynkach zagranicznych.

Miniony rok był dla Solarisa rekordowy pod względem liczby dostarczonych do klientów pojazdów. Łącznie spółka sprzedała blisko 1380 autobusów i trolejbusów. Tym samym w porównaniu do roku 2013 stanowi to wzrost o blisko 6 proc. Wówczas do klientów trafiło 1302 pojazdów. Warto podkreślić, że aż 80 proc. spośród zrealizowanych w ubiegłym roku zamówień stanowią te od odbiorców zagranicznych. Pozostały odsetek zamówień znalazł nabywców na rynku krajowym. To wystarczyło na utrzymanie Solarisowi dwunasty rok z rzędu pozycji krajowego lidera w segmencie niskopodłogowych autobusów miejskich.

Eksport do Niemiec

Nie stanowi tajemnicy dla nikogo, że najważniejszym rynkiem eksportowym dla tego polskiego producenta były i nadal są Niemcy. Właśnie tam buduje świadomość marki, koncentruje swoją sprzedaż. Za tym przemawiają twarde dane liczbowe. Bowiem tylko w 2014 r. na rynek niemiecki trafiło 197 pojazdów, co stanowi blisko 18 proc. wszystkich eksportowanych pojazdów.

Polskie autobusy w Turcji

Wśród nich znalazł się 10 000 autobus. Jednak nie tylko Niemcy. W minionym roku na rynek bułgarski trafiło także 146 pojazdów, czeski 128 i włoski 102 sztuki. Wart podkreślenia jest fakt, że autobusy Solaris po raz pierwszy trafiły do Turcji. Łącznie nad cieśninę Bosfor trafiło 100 autobusów przegubowych Urbino 18 dla firmy ESHOT z Izmiru. Nie ulega wątpliwości, że rosnące zaufanie zagranicznych klientów, postępuje wraz z rosnącym ich zaufaniem oraz rozpoznawalnością marki. Liczne zrealizowane kontrakty pozwalają wygrywać kolejne przetargi w krajach, na których Solaris nie było dotychczas obecne.

Wszystko to nie byłoby możliwe bez doskonałego zarządzania firmą i decyzji Zarządu o rozbudowie obecnej hali fabrycznej zlokalizowanej w Bolechowie. Realizacja przebudowy rozpoczęła się w sierpniu 2014 r., a jej zakończenie zaplanowane jest na drugą połowę 2015. Projekt o wartości 45 mln złotych w części zostanie dofinansowany ze środków unijnych. Decyzja podyktowana koniecznością zwiększenia mocy produkcyjnych. W ramach inwestycji do istniejącego zakładu produkcyjnego zostanie dobudowana nowa część o powierzchni ponad 7,5 tysiąca m2. Powstanie także ponad 5 tysięcy m2 powierzchni biurowych. Według założeń w powstającej hali fabrycznej będzie produkowana zupełnie nowa generacja lekkich autobusów miejskich. Rocznie Solaris produkuje blisko 1400 autobusów. Nowa hala pozwoli zwiększyć tę liczbę.

Solaris nie tylko produkuje dużo. Słynie także z innowacyjnych rozwiązań. Tylko w 2014 r., jesienią swoją premierę miał długo oczekiwany nowy model Solaris Urbino. Potencjalni nabywcy mogli po raz pierwszy obejrzeć go, podczas targów IAA w Hanowerze. Wedle założeń produkcja nowego Solarisa będzie liczona w setkach sztuk. Do końca 2016 r. ma całkowicie zastąpić poprzednią wersję. Innowacyjność Solaris przejawia się przede wszystkim w koncepcie rozwoju pojazdów napędzanych energią elektryczną. Nowatorskie pomysły przekuwa w biznes. Łącznie w 2014 r. sprzedała 36 autobusów elektrycznych Czechom, Hiszpanom, Niemcom i Szwedom. Jednocześnie w tym samym okresie wygrała przetarg na dostawy elektrobusów w Ostrołęce, Jaworznie i Warszawie. W roku ubiegłym rozpoczął także realizację kontraktu na dostawę tramwajów na rynek niemiecki. Nasi zachodni sąsiedzi dla Brunszwiku zamówili 18 Solarisów Tramino. W tym samym roku Solaris wygrywa przetarg w Olsztynie na dostawę 15 tramwajów.

Pojazd elektryczny

Sukces komercyjny pozwala z optymizmem patrzeć w przyszłość. W bieżącym roku Solaris nie zwalnia tempa swojego rozwoju. Na rynek wypuszcza kolejne nowości produktowe. Najciekawszym jawi się budowa pierwszego dwuprzegubowego autobusu elektrycznego. Pojazd powstaje we współpracy ze studentami i kadrą Politechniki Poznańskiej i Politechniki Warszawskiej. W kosztach partycypuje Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Jednocześnie wedle zapowiedzi podczas październikowych targów Busworld w belgijskim Kortrijk w br. swoją premierę mieć będzie autobus klasy midi przeznaczony między innymi do przewozów szkolnych.

Nagrody i wyróżnienia

Rosnąca z każdym rokiem sprzedaż, rozpoznawalność marki, ekspansja na rynkach międzynarodowych i innowacyjne rozwiązania zostały dostrzeżone przez branżę. Skutkuje to licznymi nagrodami i wyróżnieniami firmy, jej produktów oraz osób nią zarządzających. Wśród tych tylko w 2014 roku Solaris Urbino zdobył złoty medal targów Transexpo w Kielcach dla najlepszego autobusu, a Urbino 18,75 electric z ogniwami paliwowymi został laureatem konkursu „Zrównoważony Rozwój 2015” przeprowadzonego przez niemiecki magazyn „Busplaner”. Jednocześnie założyciele i właściciele Solaris Bus & Coach S.A. Solange i Krzysztof Olszewscy zostali zwycięzcami wyjątkowego plebiscytu „Ludzie Wolności”, zorganizowanego przez redakcję „Gazety Wyborczej” oraz telewizję TVN. O wygranej zdecydowały SMS-y czytelników oraz telewidzów. Dodatkowo Solange Olszewska została także wybrana „Najlepszym Menedżerem roku 2014”. O przyznaniu tego prestiżowego tytułu w plebiscycie „Bloomberg Businessweek Polska” decydowały nominacje osób zarządzających czołowymi firmami działającymi na rynku polskim.

Nic dziwnego. Bowiem Solange i Krzysztof Olszewscy dzielą się swoim sukcesem z najmłodszymi pasażerami. Z początkiem 2012 r. powołana została do życia „Fundacja Zielony Jamnik – na ratunek bezbronnym”. Fundacja powstała, by wspierać nie tylko potrzebujących i bezbronnych ludzi, ale i zwierzęta.

Solaris dla najmłodszych

Wychodząc naprzeciw potrzebom aktywnych zawodowo rodziców oraz ich dzieci, w październiku 2012 r. Solaris otworzył jeden z pierwszych w Wielkopolsce żłobków przyzakładowych  „Pod Zielonym Jamniczkiem”, który powitał w swych progach 29 maluszków. Przez pierwsze dwa lata korzystanie z ośrodka  „Pod Zielonym Jamniczkiem” będzie bezpłatne. Jest to możliwe m.in. dzięki pozyskanemu ze środków Unii Europejskiej dofinansowaniu w wysokości pół miliona euro. To tylko dwie z wielu społecznych inicjatyw Państwa Olszewskich.

SOLARIS BUS & COACH S.A. okiem wywiadowni gospodarczej Bisnode Polska*

W ocenie Bisnode Polska SOLARIS BUS & COACH S.A. jest podmiotem w bardzo dobrej kondycji finansowej. Świadczą o tym wyniki finansowe, które przedkładają się na wysoki rating i ocenę scoringową. Spółka zarejestrowana w Poznaniu w 1991 r. Od początku związana z Bolechowem, gdzie mieści się zakład produkcyjny. Tylko w 2014 r. sprzedaż spółki sięgnęła rekordowego poziomu bliskiego 1,7 mld zł, co w porównaniu do roku ubiegłego stanowi wzrost o 8,9 proc. Jednocześnie w roku minionym spółka osiągnęła ponad 30 mln zł zysku. To o 71,3 proc. więcej niż w 2013 r.

* Wszelkie dane pochodzą z raportu handlowego Bisnode Polska. Raporty korzystają z wielu źródeł informacyjnych zarówno rejestrowych, branżowych oraz typowo marketingowych. Pozwala to uzyskać w bardzo krótkim czasie pełną informację na temat badanego podmiotu. Począwszy od potwierdzenia jego danych rejestrowych (zgodne z KRS lub ewidencją działalności gospodarczej), informacji o danych finansowych (sprawozdania finansowe firm składających takie dane w sądach gospodarczych), zdarzeniach prawnych (rejestr upadłości i likwidacji) po dane zamieszczone w różnych portalach internetowych, prasie lub z wywiadu z kierownictwem firmy. Dodatkowo raport wzbogacony jest o dwa istotne źródła: informację o moralności płatniczej podmiotu oraz powiązania kapitałowe podmiotu z firmami zagranicznymi. Pierwsze z tych źródeł informuje o historii zaległości płatniczych podmiotów. Drugie źródło to największa na świecie baza danych podmiotów i powiązań licząca w tej chwili ponad 240 mln firm, pozwalająca zbadać kondycję finansową spółki matki badanego kontrahenta, nawet gdy pochodzi ona z bardzo odległych krańców świata.