Stawiamy na konkretne rozwiązania i najwyższy poziom merytoryczny

Z Januszem Mitulskim, partnerem w branżowej firmie doradczej Horwath HTL, która jest organizatorem konferencji Hotel Trends Poland 2013 – Asset Management & Operations, rozmawiała Grażyna Stefańska

Jak informują Państwo w komunikacie, eksperci branży hotelarskiej biorący udział w konferencji Hotel Trends Poland 2013 będą starali się znaleźć odpowiedzi na pytania, które stawia sobie branża w czasach stale zmieniających się realiów rynkowych. Jakie konkretnie zagadnienia dotyczące rynku HoReCa zostaną poruszone na spotkaniu 28 listopada?

Skoncentrujemy się przede wszystkim na tym, co najbardziej doskwiera branży. Będziemy mówić m.in. o dominacji pośredników na rynku hotelowym i co zrobić, aby maksymalizować przychody z gastronomii hotelowej. Kolejną istotną kwestią, o której będziemy dyskutować, jest to, czy i kiedy jest szansa na podniesie cen w hotelach – w większości miast Polski ceny hoteli ciągle są poniżej tych z 2008 r. Będziemy się zastanawiać, jak zmiany demograficzne wpływają i będą wpływać na korzystanie z hoteli przez pokolenie Y. Tematem równie ważnym jest ten dotyczący sprzedaży hotelu – jak się do tego procesu przygotować, jakie są oczekiwania kupujących. Będziemy również mówić o najnowszych trendach w branży w Europie i analizować, których z nich możemy spodziewać się w Polsce. Istotne znaczenie będzie miał także panel o edukacji w hotelarstwie – wspólnie będziemy zastanawiać się, co zrobić, aby polski system nauczania był dostosowany do potrzeb rynku, który w ostatnim czasie zmienia się dosyć dynamicznie.

Co jest zatem największą bolączką współczesnego rynku hotelarstwa w Polsce?

Przede wszystkim niskie ceny w hotelach, które w największych miastach, takich jak Łódź, Katowice, Wrocław, jak wspomniałem, są niższe niż w 2008 r. Niestety, wzrost podaży pokoi hotelowych, spowolnienie inwestycji, dominacja gości krajowych, którzy są dużo bardziej wrażliwi na ceny niż ci z zagranicy, a także wszechogarniająca tendencja na minimalizowanie kosztów powoduje, że negatywnie odbija się to wszystko na branży hotelowej w Polsce. Niezbędna jest tutaj zarówno promocja turystyczna naszego kraju – powinniśmy pozyskiwać więcej turystów z zagranicy, gdyż oni są skłonni płacić znacznie więcej od gości krajowych, ale także mocniejsze zaistnienie na rynku konferencji i kongresów międzynarodowych. Budowane są centra kongresowe w Krakowie, Katowicach, Kielcach. Istnieje już centrum kongresowe w Poznaniu i Wrocławiu.

Czy i jakie mamy szanse, aby zaistnieć w segmencie MICE w Europie – dzisiaj trudno powiedzieć. Na pewno potrzebna jest systematyczna i konsekwentna promocja Polski w tym obszarze w Europie. Potrzebujemy więcej takich eventów, jak chociażby konferencja klimatyczna w Warszawie. O innych obszarach działalności, w których mamy szansę zaistnieć, będę mówił więcej podczas konferencji.

Czy jest szansa na to, że podczas konferencji zostaną wypracowane gotowe rozwiązania, które branża będzie mogła zaadaptować?

Jako organizatorzy przywiązujemy ogromną wagę do zawartości merytorycznej naszej konferencji. Obecnie każdy z moderatorów przygotowuje listę tematów oraz prezentację, która ma poruszać najważniejsze kwestie w tematyce, o której wcześniej wspomniałem – a której zawartość jest konsultowana z nami jako organizatorami. Następnie moderatorzy będą ją omawiać ze swoimi panelistami i dzięki temu jesteśmy pewni, że uczestnicy konferencji będą świadkami ciekawych dyskusji, do których również będą zapraszani przez moderatorów konferencji. Istnieje spora szansa, że przy takim gronie ekspertów i uczestników już na sali, w wyniku wspólnej dyskusji i wymiany doświadczeń, pojawią się ciekawe pomysły czy nawet rozwiązania, które branża będzie mogła zaadaptować.

Podkreślają Państwo, że Hotel Trends Poland 2013 jest okazją do wymiany doświadczeń wszystkich przedstawicieli branży. Można się zatem spodziewać, że lista gości będzie bardzo długa. Ilu uczestników ma wziąć udział w tym wydarzeniu?

W tej chwili mamy potwierdzonych ok. 120 osób, a spodziewamy się następnych 20, może nawet 30 osób. Mamy uczestników zarówno z branży hotelowej, jak i z organizacji turystycznych, banków, funduszy inwestycyjnych, deweloperów. Bardzo szerokie grono.

Jak zachęciłby Pan osoby niezdecydowane do wzięcia udziału w konferencji?

Zapraszamy wszystkich do zapoznania się z zakresem tematycznym spotkania oraz listą moderatorów i panelistów. Żadna konferencja hotelowa w Polsce w ostatnich pięciu latach nie miała tak mocnej obsady. Dodatkowo nasze zaangażowanie w merytorykę konferencji gwarantuje, że będzie miała ona bardzo wysoki poziom. Jak podkreślaliśmy wielokrotnie – stawiamy na konkretne rozwiązania i najwyższy poziom merytoryczny. Serdecznie zapraszamy wszystkich, którzy chcą się dowiedzieć zarówno o tym, co obecnie dzieje w branży hotelowej w Polsce, jak i o tym, co ją czeka w najbliższych latach.

Stawiamy na konkretne rozwaizania HT-banner_GF