Syrena – Królowa Polskich Szos

Syrena, zaraz po Warszawie kultowe auto z czasów Polski Ludowej, powraca na polskie szosy. Będzie produkowane w Kutnie. Stało się to możliwe za sprawą funduszy unijnych. Wedle zapowiedzi Syrena będzie na wskroś ekologiczna i nowoczesna.

Nowa Syrenka będzie wyposażona w niskoemisyjny silnik benzynowy o pojemności 1,4 l i mocy 90 KM. Alternatywnie ma zostać wprowadzony napęd elektryczny. Nadwozie auta będzie wykonane z lekkich materiałów kompozytowych, opartych na konstrukcji nośnej wykonanej wedle najnowszych standardów. Wszystko to z zachowaniem nowoczesnej stylistyki.

Powrót legendy

Jak poinformowało Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, produkcja auta będzie możliwa dzięki dofinansowaniu Unii Europejskiej z programu Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013. Pieniądze ze starej perspektywy Unii Europejskiej można wykorzystywać do końca 2015 r. Z informacji resortu wynika, że wartość projektu wynosi 7,44 mln zł, z czego unijne wsparcie – 4,5 mln zł. 

Wstęp do historii

Syrena była produkowana w latach 1957–1972 przez Fabrykę Samochodów Osobowych w Warszawie. Później produkcję przeniesiono do Fabryki Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej, po czym zakończono ją w 1983 r. W sumie wyprodukowano ponad 500 tys. egzemplarzy modelu. Dzisiaj, na chwilę obecną nie może być mowy o masowej produkcji. W pierwszym roku ma powstać blisko 50 egzemplarzy, w kolejnym roku – 100. W następnych latach produkowanych będzie 300 Syrenek w skali roku.  Jeśli popyt na nowy samochód będzie rósł, możliwe będzie zwiększenie produkcji.

Historia Syrenki

Decyzja o rozpoczęciu prac nad nowym, polskim samochodem zapadła w połowie 1953 r. Już dwa lata później na XXIV Międzynarodowych Targach Poznańskich publicznie zaprezentowano po raz pierwszy prototypowy egzemplarz Syreny, a  w styczniu 1956 r. w pełni zakończono pracę nad dokumentacją produkcyjną. Rok później rozpoczęto seryjną produkcję Syreny. Początkowo zakładano roczną produkcję na poziomie 10 tys., z czego w pierwszym roku zmontowano 200, a w kolejnym 300 egzemplarzy. W stosunku do prototypów, seryjne Syreny 100 posiadały w pełni metalową konstrukcję nadwozia. Z przodu modernizacji uległa atrapa chłodnicy. Do napędu zastosowano dwusuwowy, dwucylindrowy silnik S-15 o pojemności skokowej 746 cm³, o mocy maksymalnej 27 KM, który rozpędzał Syrenę do maksymalnej prędkości 100 km/h przy zużyciu paliwa na poziomie 7,1 l na każde przejechane 100 km. Z przyczyn technicznych oraz finansowych w Syrenie 100 zastosowano szereg elementów konstrukcyjnych z samochodu Warszawa M20. Pomimo początkowego entuzjazmu społecznego pierwsza, seryjnie produkowana Syrena nie spotkała się z przychylnym przyjęciem. Konstruktorom zarzucano niedostateczne wykonanie i niestaranne wykończenie, niewygodne fotele, oraz ubogie wyposażenie kabiny. Ponadto Syrenę uznano za toporną, ciężką, twardą i mało zwrotną.

Dlatego też pod naporem krytyki, już w chwili sprzedaży pierwszych egzemplarzy rozpoczęto proces modernizacji auta. Ze względu na ograniczenia technologiczne i przede wszystkim finansowe dalsze usprawnienia i modernizacje Syreny postanowiono wprowadzać etapami. W kilkuletnich odstępach kolejno wprowadzano coraz to nowsze i usprawnione modele. Produkcję pierwszych po zapowiedzianych i wprowadzonych zmianach rozpoczęto w 1960 r. Wówczas do sprzedaży wprowadzono Syrenę 101, która w porównaniu do swojej poprzedniczki była nieznacznie szybsza. Modernizacji uległo zawieszenie, przez co auto zyskało na elastyczności. Zastosowano mniejsze i szersze koła. Ponadto zmieniono konstrukcję progów, wprowadzając równocześnie progowe listwy ozdobne wykonane z aluminium. W latach 1962–1963 na rynku pojawił się model Syreny 102, a kolejny 103 produkowany był od października 1963 do lipca 1966 r. W tym czasie produkowano także modele 102 S i 103 S, wyposażone w silniki Wartburga. Były one znacznie szybsze i ze zmodernizowaną skrzynią biegów. W drugiej połowie lat 60. podjęto decyzję o rozpoczęciu produkcji modelu Syreny 104, która była ostatnim autem  z drzwiami otwieranymi przeciwnie do kierunku jazdy. Produkcję zakończono w 1983 r. Serię kończy model popularnej 105, która była produkowana przez jedenaście lat. Pierwsze modele były montowane jednocześnie na Żeraniu i w Bielsku-Białej do czasu przeniesienia całkowitej produkcji do Bielska-Białej. Warto wspomnieć, że od roku 1975 seryjnie produkowano także Syrenę 105 L oraz 105 Lux z lewarkiem zmiany biegów i hamulcem ręcznym, które są montowane w podłodze pomiędzy siedzeniami. Późniejsze egzemplarze miały możliwość zamontowania radioodbiornika. Wersje te były znacznie szybsze od swoich poprzedników, mogły bowiem osiągać prędkość do 120 km/h. Syrena 105 doczekała się wersji pochodnych, w tym przede wszystkim Syrenę R-20 jako rolniczy samochód dostawczy, oraz furgon. Ponadto powstały liczne prototypy modeli, które nigdy nie zostały wprowadzone do produkcji. Do tych w pierwszej kolejności należy zaliczyć sportową wersję Syreny, mikrobus czy kombi.

Liczne zmiany konstrukcyjne we wprowadzonych kolejno nowych modelach tylko częściowo odpierały słowa krytyki. Pomimo swojej ogromnej popularności Syrena miała też liczne wady. Problem stanowiły często przytrafiające się drobne usterki, które za sprawą swojej prostej konstrukcji naprawiane przez Polaków często we własnym zakresie. Syrena była głośna, jej nadwozie mało odporne na rdzę, a masa znaczna. Ponadto spalała duże ilości paliwa, szczególnie na krótkich odcinkach i zimą.

Krótkie podsumowanie

Dzisiaj Syrenka powraca na polskie szosy. Przy tej okazji nie można uniknąć porównania. „Stara” Syrena była produkowana w PRL-u przez blisko trzydzieści lat. W tym czasie wyprodukowano ponad pół miliona egzemplarzy. Samochód pozwalał na samodzielne wykonywanie większości napraw. Z racji swojego napędu musiał być zasilany poprzez mieszankę benzyny z olejem. Dlatego też Syrenę można było poznać nie tylko po dźwięku, ale i zapachu. Bez wątpienia miała duszę. Dzisiejsza swoją stylizacją nawiązuje do poprzedniczki, zachowując okrągły kształt przednich lamp, maskę silnika i charakterystyczną, wysoką kabinę. Szansa na powodzenie projektu w dużej części będzie zależeć od ceny auta. Wedle zapowiedzi Nowa Syrenka cenowo będzie pozycjonować się w „średniej półce”.

Producent

Syrenka ma być produkowana w AMZ-Kutno S.A. Prototyp został opracowany we współpracy z firmą Polfarmex S.A. Prace nad przywróceniem Syrenki polskim szosom rozpoczęły się w 2012 r., pierwszy jeżdżący model zaprezentowano w styczniu 2014 r.

AMZ-Kutno na rynku działa od 1999 r. Specjalizuje się w projektowaniu oraz produkcji zabudów do aut specjalnego użytku. Zatrudnia ponad 300 pracowników. W ocenie Bisnode Polska jest podmiotem bardzo dobrej kondycji finansowej. Za tym stwierdzeniem przemawia fakt nie tylko doskonałych wyników finansowych firmy, lecz przede wszystkim liczne wyróżnienia i certyfikaty przyznawane za dynamiczny wzrost przychodu i zysku jak również wzrost wartości firmy.

Tomasz Starzyk

Bisnode Polska

 

——