Tanie zakwaterowanie

W 2014 r. ponad połowa dorosłych Polaków wypoczywała poza miejscem zamieszkania przez przynajmniej dwa dni, co wymagało skorzystania z minimum jednego noclegu. Łącznie wydaliśmy na krajowe podróże ponad 16 mld zł.

Prawie każde miejsce charakteryzuje pewien stopień sezonowości – krótko mówiąc, wielkość ruchu turystycznego jest zmienna w czasie, co przekłada się na cenę usług turystycznych w różnych okresach. Planując podróż, warto wziąć pod uwagę kilka terminów i sprawdzić, czy wyjazd nie zbiega się z momentem wysokiego obłożenia czy wydarzeniem, które wpłynie na wysokość cen. W jednym mieście ceny kształtować się będą bardzo atrakcyjnie, kiedy w tym samym czasie, ale w innym miejscu, możemy trafić na szczyt sezonu – wystarczy porównać oferty noclegowe w lipcu w Warszawie i Gdańsku.

Mniej ludzi w weekendy

Wybierając się do większych miast Polski, celuj w weekendy – w dni powszednie hotele często są wypełnione osobami będącymi w podróży służbowej, co wpływa pozytywnie na obłożenie hoteli, ale tym samym podnosi stawkę za nocleg. Poczekaj, aż biznes wyjedzie z miasta – w weekend stawki hoteli ekonomicznych i biznesowych powinny się uspokoić, co przyjemnie odczujesz.

Rezerwując wcześniej oszczędzasz

Niestety ta strategia nie zawsze się sprawdza. W przypadku miast takich jak Gdańsk czy Kraków sytuacja jest odmienna – to popularne destynacje weekendowe i tu po prostu trzeba szukać okazji. Na szczęście atrakcyjność stawki uzależniona jest nie tylko od terminu przyjazdu, lecz także od warunków rezerwacji określonych przez operatora hotelowego. Prawie każdy obiekt hotelowy posiada różne rodzaje stawek noclegowych, które w zależności od narzuconych na nie warunków różnią się ceną. Najprostszym przykładem jest tu możliwość zarezerwowania noclegu ze śniadaniem lub bez – w tym przypadku cena może różnić się od 40 do nawet 120 zł przy rezerwacji pokoju 2-osobowego. Często oszczędzić można także wykupując pobyt w hotelu bez możliwości anulacji, przy pełnej wpłacie za pobyt w momencie dokonywania rezerwacji. Taki pewny przychód jest premiowany przez hotelarzy za pomocą atrakcyjniejszej ceny. Pamiętaj też o ofertach typu Early Bird – im wcześniej zarezerwujesz nocleg, tym atrakcyjniejsza będzie jego cena. Podobnie rzecz się ma z dłuższymi pobytami – jeśli planujesz nocleg na dwa lub trzy dni, spróbuj zarezerwować go z pewnym wyprzedzeniem. Może okazać się, że cena będzie niższa niż wynikałoby to z jednostkowych cen za dobę – także takie rezerwacje bywają premiowane zniżką, która może dochodzić nawet do 35 proc. I ostatnie, ale nie mniej ważne, bo przecież niezwykle popularne w ostatnich latach – Last Minute. To nie jest promocja zarezerwowana wyłącznie dla wycieczek oferowanych przez biura podróży – hotele też często wspierają nią swoją sprzedaż, zawężając dostępność stawki do dnia przed lub nawet dnia przyjazdu. Jeśli masz stalowe nerwy i jesteś podróżnikiem Last Minute, z pewnością wyjdziesz na swoje. Nowością na polskim rynku jest oferta „No name”, charakteryzująca się bardzo atrakcyjną ceną, ale także elementem niewiadomej – nazwę hotelu, do którego trafisz w obrębie danego miasta, poznasz dopiero w momencie wniesienia opłaty za rezerwację. Równie dobrze możesz wtedy trafić do obiektu o najwyższym standardzie, jak i do ekonomicznego 2-gwiazdkowca.

Uważaj na duże imprezy w mieście

Wszystkie powyższe kombinacje warunków przekładają się na zmianę ceny, jednak pamiętaj, że o prawdziwą gratkę będzie ciężko, jeśli w mieście odbywa się ważny kongres czy koncert i hotele mają wielu gości. To dlatego zawsze warto choć pobieżnie sprawdzić kalendarz wydarzeń danej destynacji i jeśli to możliwe, dostosować do niego daty swojego pobytu.

Gwiazdki są ważne

Oczywiście nocowanie w hotelach to nie tylko „warunki”. To także przywileje, niektóre bardzo przyjemne. Na co możesz liczyć, rezerwując nocleg w hotelu charakteryzującym się dobrym stosunkiem jakości do ceny? Zacznijmy od pokoju – to w nim przyjdzie Ci spędzić sporą część swojego pobytu w hotelu. Oczywiście musi być czysty i niezniszczony, a całość powinna prezentować się podobnie jak na zdjęciach w portalach rezerwacyjnych, czy na stronie obiektu. Wyposażenie może różnić się w zależności od standardów sieci hotelowej, czy też założeń właścicieli obiektów niezrzeszonych, ale wszystko musi mieścić się w określonych prawnie ramach – w zależności od liczby gwiazdek hotel musi spełniać pewne narzucone mu, minimalne kryteria. I tak dla przykładu – w hotelach 3-gwiazdkowych, których jest w Polsce najwięcej, powinieneś liczyć na telewizor w pokoju, klimatyzację, codzienną wymianę pościeli i ręczników oraz sprzątanie. To jest minimum, ale dobrze jest wybrać obiekt, który spełnia nie tylko podstawowe wymagania, ale i wychodzi naprzeciw swoim gościom. Np. jeśli chodzi o telewizor – niech będzie płaski, ze sporym wyborem stacji. Miłym dodatkiem będzie także woda mineralna w pokoju oraz zestaw do parzenia kawy i herbaty, czy też biurko do pracy, które często okazuje się naprawdę przydatne.

Polityka cenowa

Jeśli planujesz wyjazd z dzieckiem, zorientuj się, jaką politykę cenową w tym zakresie stosuje hotel. Zwykle zniżka jest uzależniona od wieku, ale możesz znaleźć hotel, w którym nawet 18-letnie pociechy będą nocować w pokoju z opiekunami za darmo – tak jest choćby we wszystkich obiektach sieci Focus Hotels. Dobrze, jeśli obiekt oferuje dodatkowe udogodnienia, np. saunę i siłownię – miejsca, w których można zrelaksować się po dniu pełnym wrażeń. Na koniec, dla wielu rzecz praktycznie niezbędna – Internet. Najlepiej, żeby był szybki, darmowy i dostępny na terenie całego obiektu, w tym w pokojach. Relacja jakości do ceny jest niezwykle istotna w podróży – hotelowe gwiazdki nie powiedzą Ci wszystkiego o usłudze, którą zamierzasz wykupić.

Warto odwiedzić stronę www

Wiadomo już, czego szukać, ale gdzie to robić? Coraz więcej użytkowników internetu szuka informacji o noclegach na tzw. zewnętrznych serwisach rezerwacyjnych, które zbierają oferty wielu hoteli w jednym miejscu. Takie portale mają aktualne ceny i z pewnością ułatwiają wybór obiektu. Warto jednak przed dokonaniem rezerwacji wejść na oficjalną stronę internetową wybranego hotelu. Możesz miło się zdziwić specjalnym bonusem (np. w postaci kodu promocyjnego) do ceny wcześniej upatrzonej, który często dostępny jest jedynie przez stronę obiektu. Najważniejsze jednak jest jedno – w poszukiwaniu niższych cen, nie daj się oszukać. Niestety w sieci wciąż można natknąć się na atrakcyjne apartamenty, które nie istnieją i nigdy nie miały powstać. Zawsze przeglądaj opinie innych podróżników o danych obiektach, weryfikuj wiarygodność hoteli wchodząc na ich oficjalne strony internetowe lub sprawdzaj je w niezależnych serwisach rezerwacyjnych. Warto też wykonać telefon bezpośrednio do hotelu i porozmawiać o szczegółach oferty z przedstawicielem obiektu. Kontakt z drugim człowiekiem często rozwiewa wszelkie wątpliwości.

Autor jest dyrektorem sprzedaży i marketingu w sieci Focus Hotels

——

 

 

 

Łukasz Płoszyński

dyrektor sprzedaży i marketingu sieci Focus Hotels S.A.