Branża logistyczna stawia na outsourcing usług

https://player.vimeo.com/video/149003868

Polski rynek logistyczny wykazuje coraz większe zainteresowanie outsourcingiem. Dzięki temu firmy działające w tej branży mają szansę stać bardziej efektywne. Muszą jednak się zastanowić, kiedy warto z niego skorzystać. Znaczenie ma również cena i jakość usług logistycznych.

Firmy logistyczne coraz częściej rozważają outsourcowanie swoich usług. Część z nich podjęła już tę decyzję, z powodzeniem konkurując na rynku. Dzięki zaawansowanym technologiom i usprawnionemu procesowi dostaw unikają zarówno problemów z opóźnieniem, jak i wszelkich negatywnych konsekwencji wynikających z takiej sytuacji. Outsourcing ułatwia również wymianę informacji w łańcuchu logistycznym, co ma przełożenie na końcowy efekt i zadowolenie klientów.

– Ważne jest dla Polski i reszty Europy, aby wdrażać nowsze technologie, takie jak real time data, big data w chmurze, cloud computing itp. Ułatwią one komunikację między komponentami i sprawią, że Polska i pozostałe kraje Europy będą bardziej efektywne w przemyśle logistycznym. Pierwszym ważnym krokiem jest stworzenie i przystosowanie bardziej zrozumiałego logistycznego systemu, w którym jego komponenty komunikują się ze sobą w bardziej inteligentny sposób, aby zapewnić szybsze, skuteczne i bardziej przewidywalne w skutkach podejmowanie decyzji, mówi Curtis Shull, CEO Proximus RFID Solutions.

Firmy zastanawiają się, czy rozbudować proces logistyczny wewnątrz firmy, czy po prostu outsourcować usługi. Już wiele przedsiębiorstw korzysta z tej ostatniej formy i wszystko wskazuje na to, że przyszłość będzie należeć do outsourcingu. Tym bardziej, że firmy specjalistyczne są w stanie o wiele bardziej zapewnić prawidłowe funkcjonowanie łańcucha dostaw i stosują nowoczesne rozwiązania.

– Do tej pory outsourcing logistyczny koncentrował się na prostych usługach. Staliśmy przed wyzwaniem, czy budować magazyny sami, czy po prostu outsourcować zarządzanie gospodarką magazynową firmom specjalistycznym. Dotyczy to również przewozu towarów. Według mnie, a także jak wynika z badań, które wykonujemy, właściwym kierunkiem jest outsourcing całego łańcucha dostaw, a nie tylko tej części związanej z fizycznym przemieszczaniem się produktów, uważa Andrzej Zawistowski z Polskiego Stowarzyszenia Menedżerów Logistyki i Zakupów.

Podejmując decyzję o outsourcingu, firmy kierują się m.in. ceną. Oczekują niskich kosztów oraz wysokiej jakości usług. Brak możliwości spełnienia tych wymogów oznacza, że outsourcing nie ma prawa bytu. Przedsiębiorstwa muszą być pewne, że powierzając firmom specjalistycznym tego typu działania, otrzymają w zamian profesjonalną obsługę.

– Firmy przede wszystkim stawiają na cenę. Jest ona niezwykle ważna. Istotne jest również, aby jakość usług, które są outsourcowane, nie była gorsza od tej jakości, jaką wcześniej same oferowały. Znaczenie ma także reputacja firmy outsourcingowej i dobrze przeprowadzony proces sprzedażowy, dodaje Michał Pajdak, CEO Appgration.

Jednak, zanim zostanie podjęta ostateczna decyzja o outsourcingu logistycznym, należy się zastanowić, czy na pewno dana firma jest na ten proces gotowa. Jeżeli się waha lub nie wie, jaki jest jego cel, to powinna gruntownie przemyśleć swoje postanowienia w tym zakresie. Być może jeszcze nie jest to właściwy czas, aby zlecać zadanie komuś z zewnątrz.

– Jako firmy outsourcingowe popełniamy błędy, które mają zbyt daleko idące skutki, nie biorąc pod uwagę, że nasi klienci nie są na tyle dojrzali, aby wchłonąć dany poziom outsourcingu. Jest to zatem również kwestia zrozumienia naszego klienta, jaką dojrzałość on posiada, jeżeli chodzi o outsourcing i wtedy oczywiście możemy dostosować naszą ofertę usług i poziom outsourcingu do możliwości naszych klientów, tłumaczy Jean Francois Faucher, prezes zarządu XBS Group.

Przyszłość należy do outsourcingu logistycznego. Obecnie także w Polsce funkcjonują firmy, które oferują zaawansowane działania logistyczne. Jeżeli przedsiębiorstwa są przekonane o outsorcowaniu usług, warto skorzystać z takiej możliwości. Może się okazać, że w ten sposób staną się jeszcze bardziej konkurencyjne.