Już teraz przygotuj swój biznes na okres świątecznych wyprzedaży

Sprzedawcy powinni dbać o mobilność, bezpieczeństwo, elastyczność zakupów i finalizacji transakcji przez cały rok. Niemniej, konkurowanie o klientów w okresie przedświątecznym i świątecznym wydaje się być szczególnie istotne. Ponieważ to największy sezon zakupowy w ciągu roku, nie ma lepszego momentu dla sklepów na podsumowanie tego, co wpływa na dotychczasowych i nowych konsumentów podczas szukania oraz nabywania produktów.

Zoptymalizuj swoją stronę pod kątem urządzeń mobilnych

W kwietniu tego roku, Google zmieniło sposób pozycjonowania stron internetowych w wynikach wyszukiwania z urządzeń mobilnych. Zmiana sprowadza się do tego, czy dana strona jest dobrze zoptymalizowana pod kątem przeglądarek mobilnych. Jeśli tak nie jest, witryna może teraz plasować się niżej w wynikach wyszukiwania na smartfonach czy tabletach.

Biorąc pod uwagę, że dziś prawie połowa wszystkich wyszukiwań i zakupów w e-commerce odbywa się w ramach kanału mobilnego, słabe pozycjonowanie powoduje znaczne straty w procesie zdobycia i utrzymania uwagi konsumentów. Podczas zeszłorocznego sezonu świątecznego, witryny e-commerce mogły odnotować średnio 45 proc. ruchu i 22 proc. sprzedaży pochodzących ze smartfonów i tabletów.

Oto kilka sposobów, aby zapewnić „mobilność” witryny na nadchodzący sezon:

Na samym początku upewnij się, że doświadczenie mobilne jest faktycznie zoptymalizowane: Nie należy zakładać, że witryna działa tak samo dobrze na ekranie komputera i smartfona. Użyj telefonu i tabletu i sam sprawdź, jak przyjazna użytkownikowi jest twoja strona. Poproś o to samo swoich znajomych. Możesz też skorzystać z Google Developers, gdzie znajdziesz odpowiednie testy, określające na ile przyjazna urządzeniom mobilnym jest twoja strona. Chociaż istnieją różne sposoby skonfigurowania strony pod kątem mobilnym, najprostszym wyjściem jest responsywny design. Płynny układ strony czy zmieniające rozmiar obrazy skutkują w efekcie stroną, która wygląda dobrze niezależnie od urządzania, na którym jest wyświetlana. Responsywny design jest też najbardziej opłacalnym i efektywnym rozwiązaniem dla nowych sklepów, które dopiero budują swoją pozycję. Finalizacja transakcji musi być tak samo przyjazna urządzeniom mobilnym, jak reszta strony. Jedną z najważniejszych cech witryny „mobile-friendly” jest prosty, intuicyjny sposób płatności. Upewnij się, że przyciski „Dodaj do koszyka”, „Zamawiam i płacę”, a także ikona koszyka zakupów, są łatwe do odnalezienia i czytelne. Ogranicz wykorzystanie obrazków do minimum, ponieważ czas ładowania strony wpływa na jej opuszczenie i rezygnację z zakupu. Użyj dużych przycisków, łatwo dostępnych na małym ekranie. Umieść też swój numer telefonu na górze każdej strony, a dotychczasowych klientów nie pytaj o zbędne informacje. Powinni być w stanie sfinalizować transakcję przy użyciu wyłącznie nazwy użytkownika i hasła.

Spraw, by Twój sklep był w naprawdę dobrej formie

Tak jak każdy sklep stacjonarny, tak i strona internetowa musi być gotowa na tłum kupujących, „szturmujący drzwi wejściowe”. Dla e-sklepu oznacza to przede wszystkim, że strona musi się szybko ładować, posiadać intuicyjną nawigację, finalizacja transakcji jest w pełni bezpieczna. Zrób rundę testów obciążeniowych w celu upewnienia się, czy serwer jest w stanie obsłużyć wzrost ruchu i transakcji na twojej stronie. Pamiętaj, że czas ładowania strony wpływa nie tylko na trwającą wizytę, lecz także na wszystkie przyszłe oraz na twoją pozycję w wyszukiwarce. Warto zrobić przegląd strony w celu upewnienia się, że nie znajdują się na niej wadliwe zdjęcia i linki. Użyj też przekierowań 301 ze stron z błędem 404. Dodaj oznaczenia akceptacji i zaufania. Umieść je w widocznych miejscach na twojej stronie. Za przykład może posłużyć znak akceptacji PayPal. Taki symbol może pomóc wzbudzić zaufanie i rozwiać obawy dotyczące bezpieczeństwa płatności. Miej plan awaryjny. Upewnij się, że posiadasz numery telefonów dostawców hostingu, produktów, procesowania płatności. Nie wystawiaj swojego szczęścia na próbę. Nie zostawiaj edytowania strony i innych istotnych zmian na dzień przed Czarnym Piątkiem czy Cybernetycznym Poniedziałkiem.

Przygotuj strategię świątecznej sprzedaży

W przygotowaniach do wyprzedaży chodzi o więcej niż możliwości serwera i przepustowość strony. Niezwykle istotne jest także umiejętne przeprowadzenie działań marketingowych. Przeanalizuj obroty z poprzedniego roku. Co sprzedawało się najlepiej? Nie wiesz? Niech twoim priorytetem będzie instalacja kodów śledzących tak, aby w tym roku uchwycić te dane. Wiesz najlepiej ile wynosi czas realizacji zamówień, szczególnie jeśli chodzi o przedmioty pochodzące z zagranicy. Złóż zamówienia już teraz, by być dobrze zaopatrzonym na najgorętszy okres wyprzedaży. Zaktualizuj słowa kluczowe, dodając kategorie i produkty, które w tym sezonie będą się najlepiej sprzedawać. Stwórz „ścieżki szybkiej nawigacji”. Umieszczenie na stronie „szybkich linków” do świątecznych bestsellerów może okazać się szczególnie korzystne. Zadbaj o social mediowy „buzz”. Przygotuj świąteczną promocję, którą udostępnisz swoim wiernym fanom na Facebooku i Twitterze. Zapewnij wiele opcji płatności. Upewnij się, że umożliwiasz swoim konsumentom płacenie na wiele sposobów – kartą kredytową, kartą płatniczą, czy za pośrednictwem PayPal. Zwiększysz w ten sposób prawdopodobieństwo, że sfinalizują transakcję, a może nawet wrócą do twojego sklepu ponownie. Poczuj świąteczną atmosferę w swojej lokalnej społeczności i promuj swój sklep na świątecznych festiwalach i targach.

W tym roku myśl globalnie

Stwierdzenie „jaki ten świat mały” jest dziś wyjątkowo celne. Dzięki wykorzystaniu darmowych narzędzi internetowych i badań na temat globalnych trendów, nawet małe i średnie firmy mogą odnieść sprzedażowy sukces na całym świecie.

Dowiedz się więcej o zwyczajach, cłach, podatkach i wymogach regulacyjnych na rynkach, na których chcesz działać. W ten sposób będziesz mógł skutecznie pozycjonować swoje produkty. Dodatkowo, bądź na bieżąco z najnowszymi trendami za granicą. Utrzymaj niskie koszty wysyłki, 47 proc. kupujących online twierdzi, że darmowa wysyłka zachęciłaby ich do zakupów z innego kraju. Rozważ zamianę – ponoszenie kosztów wysyłki przez sklep, w zamian za długookresową wartość nowego klienta. Zastanów się, jak chcą płacić konsumenci. Rozeznaj się w preferencjach sposobu płatności wśród lokalnych nabywców. Dane te z pewnością różnią się w zależności od kraju. Jeśli nie możesz zaoferować płatności w lokalnej walucie, zapewnij przelicznik walut.

Mimo że zostało jeszcze trochę czasu do świątecznych wyprzedaży, odhacz przynajmniej kilka punktów z tej listy, by zaoszczędzić swój cenny czas. Oczywiście nie musisz robić wszystkiego tak, jak radzimy. Zrealizowanie chociaż jednego z punktów może jednak znacząco przyczynić się do udanego sezonu zakupowego.

Autor jest dyrektorem Zarządzającym PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej

Avatar

Damien Perillat

dyrektor Zarządzającym PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej