Luksusowe hotele i spa – w poszukiwaniu przewagi konkurencyjnej

Luksusowe hotele i spa stanowią szybko rozwijający się segment rynku dóbr luksusowych w Polsce. Z badań KPMG dotyczących rynku dóbr luksusowych wynika, że w latach 2014–2017 wartość tego segmentu wzrośnie nawet o jedną czwartą, przekraczając 1,6 mld zł.

W roku 2014 rynek ekskluzywnych hoteli i towarzyszących im usług urósł o 8 proc. i osiągnął wartość 1,3 mld zł. W grupie najzamożniejszych Polaków blisko 20 proc. regularnie bywa w luksusowych obiektach z infrastrukturą spa&wellness, a ponad 50 proc. z takiej formy odpoczynku korzysta okazjonalnie.

Jak się wyróżnić

Nowe obiekty o wysokim standardzie, ze znakomicie wyposażonymi centrami kosmetyki i odnowy biologicznej powstają tak w stolicy, nad Morzem Bałtyckim, jak i na południu Polski. Jak wyróżnić się w tej grupie, by zostać zauważonym przez niezwykle wymagającego klienta?

Aby zaistnieć w gąszczu podobnych ofert konieczne jest wykreowanie tożsamości danego obiektu i wpisanie go w obowiązujące trendy, a przede wszystkim w styl życia klientów. Poszukiwanie wyróżników, które przyciągną gości można przeprowadzić na wielu płaszczyznach. Interesująca oferta kulinarna, ponadstandardowe wyposażenie, spektakularne widoki, nietypowe rozrywki czy wreszcie zakres usług spa to elementy, które pozwalają zaistnieć na hotelarskiej mapie Polski.

Może anty aging?

Przykładowo w Hotelu&Medi SPA Biały Kamień w Świeradowie-Zdroju, znajduje się pierwszy w Polsce specjalistyczny WellU Anti Aging Instytut, który w holistyczny sposób podchodzi do walki z procesem starzenia się skóry. Trend anti aging, bardzo silny w Europie Zachodniej i USA, dopiero wkracza do Polski jako kontynuacja szeroko już rozpowszechnionego zdrowego stylu życia przejawiającego się np. w modzie na aktywność fizyczną, rozmaite diety i zdrową, ekologiczną żywność. Filozofia Instytutu WellU oparta jest na kulcie zdrowia, urody i wysokiej jakości życia. Skupia się przede wszystkim na odwracaniu biegu zegara biologicznego przy pomocy produktów opartych na naturalnych składnikach i ekstraktach. Autorytetem stojącym za skutecznością zabiegów wykonywanych w instytucie jest światowej klasy ekspert – prof. Andrzej Frydrychowski, autor metody ekstrakcji biologicznie aktywnych peptydów, które stanowią bazę kosmeceutyków Larens wykorzystywanych do przeprowadzania zabiegów.

Strategia biznesowa

Coraz wyraźniej widoczna jest tendencja ukierunkowująca hotele i spa na konkretne efekty wynikające z pobytu, a nie wyłącznie relaks i odpoczynek. Obecnie goście – coraz bardziej świadomi swoich potrzeb – poddając się wyselekcjonowanym zabiegom, oczekują poprawy zdrowia i samopoczucia. Ten trend jest szczególnie silny w przypadku pobytów w miejscowościach uzdrowiskowych np. Świeradowie-Zdroju – plasującym się w czołówce destynacji medical spa. Prognozowane wzrosty rynku w najbliższych latach będą zależały przede wszystkim od umiejętności reagowania osób zarządzających hotelami na zmieniające się potrzeby gości, a wręcz wyprzedzanie ich, inspirowanie i kreowanie unikalnej oferty. Z pewnością możemy zapomnieć o czasach, w których w luksusowym hotelu wypadało mieć „jakieś spa”. Obecnie ten aspekt jest ważnym elementem strategii biznesowej, tworzy istotną przewagę konkurencyjną o wartości nie do przecenienia.