Niezastąpiona (g)rywalizacja

Grywalizacja to wykorzystanie mechanizmów znanych z gier w środowisku codziennym, w celu zmiany zachowań ludzi lub zwiększenia ich zaangażowania. Bazuje ona na przyjemności, jaką daje człowiekowi pokonywanie kolejnych wyzwań, rywalizacja z innymi czy praca zespołowa, prowadząca do osiągnięcia wspólnych korzyści.

Jednym słowem: grywalizacja pozwala zaangażować ludzi do czynności, które są zgodne z celami twórcy scenariusza gry, nawet jeżeli są one rutynowe. Mechanizmy grywalizacji mają zastosowanie zarówno w działaniach z klientami, jak i z samymi pracownikami.

Grywalizacja dla klientów

Dzisiejsza bankowość jest nieco skostniała. Większość klientów używa jej bezwiednie, niewielu zastanawia się nad zakupem nowych typów produktów czy zmianą sposobu realizacji stałych operacji. Konsument nie poświęca czasu na poznanie nowości, bankowość uważa z definicji za nudną.
Z drugiej strony banki prześcigają się w tworzeniu nowych, atrakcyjniejszych produktów, wydają krocie na marketing, ale i tak większość klientów nie pali się do ich poznania, nie zastanawia się nad potencjalnymi korzyściami ze współpracy. Klient najczęściej traktuje ten przekaz jako szum tła.
Grywalizacja, wprowadzając element rywalizacji i zabawy, angażuje klienta w poznanie produktów czy też nowych usług instytucji finansowej. Sprawia, że aktywności bankowe mogą stać się ekscytujące, a w efekcie – zwiększa się zaangażowanie, satysfakcja klienta i jego lojalność. Grywalizacja dodatkowo wspiera marketing wirusowy, gdyż klient, który bierze udział w grze, zachęca do przyłączenia się do współzawodnictwa swoich znajomych, np. publikuje swoje wyniki w mediach społecznościowych, by porównywać się z innymi.

Grywalizacja dla pracowników

Mechanizmy znane z gier świetnie sprawdzają się także w środowisku pracodawców. Za ich pomocą można np. szkolić sieć sprzedaży z produktów i usług, utrwalać kluczowe wyróżniki oferty czy też zwiększać zaangażowanie pracowników w realizację targetów. Innym obszarem, który w środowisku pracy w bankowości jest bardzo ważny, ale niestety nie powoduje nawet najmniejszego porywu serca, jest zapoznawanie się z ogromną liczbą procedur i regulaminów. W tym także może pomóc grywalizacja. Istotnym elementem gier dla pracowników jest prowadzenie ich zarówno dla indywidualnych graczy, jak i całych zespołów, dzięki czemu w łatwy sposób gracze motywują siebie nawzajem.

Gdzie prowadzić gry?

Grywalizacja dla klientów może zostać wdrożona pod postacią zadań do wykonania w ramach bankowości internetowej i mobilnej, portalu banku, portali społecznościowych czy też wydzielonego serwisu tematycznego. Jeżeli chodzi o pracowników banku, to najlepiej, aby gry były prowadzone w ramach dostępnych dla nich portali intranetowych.

Jak wyglądają gry?

Gra przeważnie przyjmuje postać zestawu zadań, które mogą polegać na wykonaniu określonych czynności, np. na zdefiniowaniu zlecenia stałego przez klienta lub sprzedaży produktu przez pracownika banku. Mogą to być także wszelakiego rodzaju quizy, które dotyczą oferty produktowej, zagadnień związanych z zarządzaniem budżetem domowym czy regulaminów. Ciekawym podejściem do zadań, w szczególności dla młodych ludzi, są także wszelakiego rodzaju gry fabularne (np. budujemy wirtualną fabrykę i mamy za zadanie, aby była ona rentowna) lub gry plenerowe (np. meldowanie się w określonych placówkach banku, dzięki czemu zbieramy monety, za pomocą których możemy zakupić wirtualne lub rzeczywiste dobra).

Istotne elementy grywalizacji

Istotnymi elementami grywalizacji są przede wszystkim mechanizmy podsycające zaangażowanie gracza, a więc systemy dobrze skonstruowanych zachęt, które uruchamiają się automatycznie i indywidualnie dla każdego gracza, np. gdy jego aktywność spada. Dobra gra ma wyznaczone kamienie milowe poszczególnych rozgrywek, system rang i poziomów, miejsca w ogólnodostępnych rankingach, które umiejętnie podsycają współzawodnictwo między graczami. Istotnym elementem dla uczestników jest także system nagród i wyróżnień. Mogą to być zarówno dobra wirtualne, jak i materialne.
Biorąc pod uwagę, że rynek bankowy jest bardzo rozbudowany i dynamiczny, zarówno pod względem oferty produktowej, jak i regulacji, myślę, że warto wejść do gry! Na początek nie trzeba inwestować w skomplikowane rozwiązania do prowadzenia grywalizacji. Można wprowadzić jej elementy w wybranych obszarach i sprawdzić, jak reagują na nie nasi pracownicy czy klienci.

Autor pracuje jako Banking Solution Executive w firmie Sii

Avatar

Tomasz Eberbach

Banking Solution Executive w firmie Sii