Pomysł wart miliona użytkowników

Co przesądza o powodzeniu projektu? Odpowiedź jest oczywista – pomysł. Jednak bez odpowiedniego budżetu nawet najbardziej kreatywne przedsięwzięcie nie ma szans na realizację. Jest jednak na to sposób –finansowanie społecznościowe. A platforma „Za Grolsch Kultury” we współpracy z serwisem crowdfundingowym Wspieramkulture.pl już nie raz pokazała, jak ważne jest wspieranie działań zmieniających kulturalną percepcję rzeczywistości.

Pomysł na finansowanie społecznościowe to koncepcja z lat 90. ubiegłego wieku, jednak dopiero teraz zyskała na popularności. Dzięki temu jesteśmy świadkami coraz liczniejszych sukcesów projektów crowdfundingowych. Jednak co ważniejsze – to szansa na realizację nawet najbardziej innowacyjnego pomysłu. Wystarczy tylko przekonać innych do niego i zaprosić do uczestnictwa w projekcie.

Już w 1997 r. o niezmierzonych możliwościach finansowania społecznościowego przekonał się brytyjski zespół Marillion, któremu udało się nagrać płytę, dzięki hojności swoich fanów. Z czasem wspieranie projektów stało się o wiele prostsze, ponieważ zaczęły powstawać specjalne serwisy crowdfundingowe. I tak w 2003 r. powstał ArtistShare.com, który cieszył się bardzo dużą popularnością wśród fanów muzyki. Z możliwości serwisu skorzystało wielu znanych muzyków, m.in. Alex Skolnick (były członek zespołu Testament) czy Siedah Garrett (piosenkarka, która w swojej karierze współpracowała np. z Michaelem Jacksonem). Z biegiem czasu tego typu serwisów przybywało, jednak to dopiero Kickstartera można uznać za przełom. Dlaczego? Po pierwsze, ze względu na skalę realizowanych projektów, po drugie, na budżet zapewniany przez inwestorów. W marcu 2014 r. ich dotacja wyniosła ponad miliard dolarów.

Kultura w potrzebie

Z potencjału serwisów crowdfundingowych bardzo chętnie korzystają również twórcy projektów artystycznych. Jeśli chodzi o polskie serwisy, to jest w czym wybierać, jednak są między nimi znaczące różnice. To, co wyróżnia Wspieramkulture.pl, to fakt, że można zgłaszać tam jedynie projekty kulturalne. Od 2012 r. na serwisie zaprezentowano 415 projektów, a liczba ta cały czas rośnie. W realizacji nawet najbardziej szalonych pomysłów uczestniczy platforma „Za Grolsch Kultury”, która jest partnerem serwisu. Jak to działa? Wybrane projekty dostają 20 proc. potrzebnej sumy na realizację. Ponadto marka Grolsch pomaga przy promowaniu projektów, dzięki czemu mają one o wiele większą szansę na zebranie potrzebnej sumy.

Filmy w 48 h

Kreatywność, innowacyjność oraz przekraczanie granic. To cechy, którymi charakteryzują się projekty zamieszczane na Wspieramkulture.pl. Co ciekawe, ciężko byłoby znaleźć dwa projekty podobne do siebie. Jednym z wybijających się przedsięwzięć jest 48 H Film Project. To międzynarodowy festiwal i konkurs, który co roku odbywa się w ponad 130 miastach na świecie. A do tego ma bardzo interesującą formułę, która przyciąga wielu zdolnych ludzi. Zasada jest prosta – uczestnicy konkursu 48 HFP mają 48 godzin na wymyślenie i stworzenie scenariusza, nakręcenie i zmontowanie filmu. Wszystkie przygotowane produkcje można potem obejrzeć w kinie Muranów.

Muzyka wymaga wsparcia

„Za Grolsch Kultury” docenia i wspiera również niezwykłe projekty muzyczne, takie jak krakowski Green ZOO Festival. To niezwykłe wydarzenie odbywające się w przestrzeni miejskiej, które wypełnia ją dźwiękami muzyki alternatywnej. Ta oddolna inicjatywa narodziła się w czerwcu 2011 r. podczas koncertu kanadyjskiej artystki Basi Bulat.

Uwagę marki Grolsch zwrócił również projekt filmowy „W Spirali”, doceniony przez wielu internautów, którzy pomogli zebrać środki finansowe. Główną ideą tego przedsięwzięcia jest przedstawienie prostej historii, która wciąga widza niczym spirala do głębokiej analizy nad naturą człowieka.

Co jest najbardziej istotne w tych wszystkich projektach? Przede wszystkim możliwość stania się ich częścią oraz ich aktywne współtworzenie. A także zaangażowanie się w przedsięwzięcia ważne, prowokujące do myślenia oraz całkowicie niezależne.

Autor pracuje jako junior brand manager w firmie Grolsch

Avatar

Bartosz Grzechnik

junior brand manager w firmie Grolsch