Startup – zarób pieniądze na niszy rynkowej!

Polska od kilku lat jest rynkiem wysokiej konkurencyjności. Otworzenie własnego biznesu to nie tylko kalkulacje finansowe, ale przede wszystkim dogłębna analiza obszaru, na który chcemy wkroczyć. Startupy to projekty powstające głównie w internecie, które oferują usługi lub produkty, niejednokrotnie wykorzystując istniejącą niszę rynkową lub tworzą całkowicie nowe, niezagospodarowane przez inne firmy pola działalności gospodarczej.

Według opracowania „Polskie startupy. Raport 2015”, stanowiącego esencję badania przeprowadzonego przez fundację Startup Polska wraz z Politechniką Warszawską, szacunkowa liczba startupów w Polsce wynosi 2400. Prawie 60 proc. z nich bazuje na własnych środkach finansowych, a zdecydowana większość kieruje swoją ofertę do firm. Istniejące startupy to przede wszystkim aplikacje mobilne, oprogramowanie dla handlu elektronicznego oraz usług internetowych. Nie trudno zauważyć, że rozwój technologii mobilnych oraz powszechny dostęp do internetu wpływa na ukierunkowane powstawanie nowych projektów. W polskiej sieci znajduje się wiele platform do handlu elektronicznego, opartych na modelu SaaS. Z teoretycznego punktu widzenia, tworzenie kolejnych rozwiązań oferujących sprzedaż mija się z celem. Jak w takim przypadku osiągnąć sukces na rynku?

Wykorzystaj miejsca, które inni omijają

Kluczową kwestią jest nie tylko zastosowanie nowych rozwiązań programistycznych, wprowadzenie usprawnień w funkcjonowaniu czy wykorzystanie nowych technologii, ale przede wszystkim dotarcie do szybko powstającego rynku zbytu usług lub wykorzystanie już istniejącego, który przeżywa na nowo rozkwit. Przykładem obszaru przeżywającego renesans w Polsce jest szeroko rozumiane rękodzieło. Dlaczego? Coraz więcej osób docenia produkty ręcznie wykonane. Dużym wyzwaniem dla twórców handmade jest pozyskanie klientów nie tylko na gotowe produkty, ale przede wszystkim na indywidualne zamówienia. Istniejące platformy zapewniają sprzedaż gotowych wyrobów, jednak nie umożliwiają świadczenia usług. Zaistniały problem dostrzegli Paweł Węgrzyn, Mirosław Bugajski oraz Mateusz Cholewa. Jak wspomina Paweł Węgrzyn „Zauważyliśmy, że w rejonie Europy Środkowo-Wschodniej brakuje międzynarodowej platformy
e-commerce dla rynku handmade, która odpowiadałaby na szybkie tempo rozwoju tego trendu na świecie”, dodaje Mirosław Bugajski „Młodzi ludzie coraz częściej wykorzystują rękodzieło do realizacji swoich pasji, tworzą niesamowite, piękne przedmioty i sprzedają je poszukując dodatkowego źródła dochodu”.

Projekt wystartował pod adresem Zitolo.com w marcu 2015 r. W początkowej fazie rozwoju nowy projekt miał zarejestrowanych 200 sprzedawców z Polski, którzy oferowali ponad 2000 produktów. Po dwóch miesiącach funkcjonowania na startupie uruchomiono 3 nowe wersje językowe: czeską, słowacką oraz angielską, co na początku października zaowocowało wzrostem użytkowników ze statusem „sprzedawcy” do liczby 600 osób z 17 krajów świata, oferujących łącznie kilkanaście tysięcy produktów. „Z początkiem października uruchomiliśmy kluczowy dla nas dział – usługi, dzięki któremu sprzedający będą pozyskiwać również indywidualne zamówienia. Na chwile obecną jesteśmy jedyną platformą, która daje taką możliwość”. Pomimo krótkiego stażu na rynku, projekt już na chwilę obecną pozyskał kilku inwestorów. W sklepie jest obecnie wystawionych kilkanaście tysięcy produktów. Twórcy projektu planują ekspansję platformy na rynki wschodnie (Węgry, Bułgaria, Rumunia), zachodnie, takie jak Niemcy, Francja czy Hiszpania oraz do krajów skandynawskich.

Jeśli szukasz startupów, które odniosły sukces i podbiły rynek to wśród najważniejszych należy wymienić google oraz facebook. Jednym z najpopularniejszych polskich projektów był portal społecznościowy umożliwiający wyszukanie znajomych i kolegów ze szkoły. Zdecydowana większość startupów polskich, jak i zagranicznych, wykorzystuje nisze rynkowe do zaspokojenia potrzeb określonych użytkowników, a za czym idzie – generowanie zysków. Zanim podejmiemy decyzję o założeniu biznesu, zastanówmy się, co nowego wprowadzimy w istniejącym obszarze oraz jak wykorzystać potencjalnie nieznaczące rynki, do stworzenia własnego imperium.

Autor jest specjalistą w HarmoniquePR

——

 

 

 

 
Avatar

Przemysław Pyzowski

specjalista w HarmoniquePR