Telefon do pieniędzy

Z bankowości mobilnej korzysta w Polsce ponad 5 mln osób. Co daje aplikacja bankowa w Twoim telefonie i jak ją chronić?

Telefon komórkowy ma praktycznie każdy. 6 na 10 z nas ma smartfona, co piąty – tablet. Jeszcze kilka lat temu prawdziwą rewolucją były w Polsce karty zbliżeniowe, umożliwiające błyskawiczne dokonanie transakcji bez wpisywania PIN-u czy umieszczania karty w czytniku. Telefony w bankowości służyły tylko do odbierania kodów autoryzacyjnych przesyłanych za pośrednictwem SMS-ów.

Dziś coraz większą popularność zdobywają bankowe aplikacje mobilne w naszych telefonach. Polacy pokochali ten sposób zarządzania finansami. Z bankowości mobilnej korzysta już w Polsce ponad 5 mln użytkowników, w tym coraz więcej przedsiębiorców. W tej kategorii jesteśmy jednym z liderów w Europie. Aplikacje bankowe, które pobieramy na smartfona umożliwiają nie tylko sprawdzanie stanu naszego konta czy dokonywanie przelewów, lecz także pozwalają nam płacić nim tak jak kartą zbliżeniową.

Bank na wyciągnięcie kciuka

O ile bankowość elektroniczna to był przełom polegający na tym, że zamiast płacić rachunki w banku zaczęliśmy to robić przy własnym biurku, o tyle płatności mobilne są rewolucją. Rachunki i faktury mogą być regulowane natychmiast, z dowolnego miejsca. Błyskawicznie można również sprawdzić czy pieniądze od kontrahenta wpłynęły. Wreszcie można wybrać się na zakupy z telefonem zamiast portfela. – Małe i średnie przedsiębiorstwa w PKO Banku Polskim mogą korzystać z serwisu mobilnego iPKO, iPKO biznes oraz z aplikacji mobilnej IKO. Serwisy mobilne w PKO Banku Polskim umożliwiają przedsiębiorcom m.in. sprawdzanie salda, historii transakcji, realizowanie przelewów bankowych. Aplikacja mobilna IKO to serwis bankowości mobilnej wzbogacony o płatności mobilne – opowiada Łukasz Czech z Departamentu Klientów Małych i Średnich Przedsiębiorstw w PKO Banku Polskim.

Coraz częściej banki premiują klientów korzystających z bankowości mobilnej oraz internetowej i proponują im specjalne produkty. W ubiegłym roku PKO Bank Polski wprowadził do oferty depozytowej Pakiet mobilny dla firm. – To idealne rozwiązanie dla firm, oczekujących kompleksowego i nowoczesnego zarządzania finansami firmy za pośrednictwem aplikacji na telefon. W jego skład wchodzi między innymi prowadzenie rachunku bieżącego, przelewy w aplikacji mobilnej na rachunki prowadzone w we wszystkich bankach krajowych, przelewy do ZUS i Urzędu Skarbowego za pośrednictwem serwisu internetowego z rachunku bieżącego, wydanie karty debetowej, wypłaty gotówki za pośrednictwem kanału mobilnego aplikacji mobilnej z naszych bankomatów i wiele innych usług. Pakiet jest bezpłatny pod warunkiem wykonania w danym miesiącu przelewu do ZUS i dokonania transakcji bezgotówkowych kartą debetową do rachunku na sumę co najmniej 700,00 PLN – zachwala ofertę Czech. Aplikacje bankowe na smartfony takie jak IKO umożliwiają wypłacanie pieniędzy z bankomatu bez karty debetowej lub kredytowej, a nawet płatności zbliżeniowe (o ile nasz telefon jest w tę funkcję wyposażony). Jest to wygodne, szybkie i tanie.

Klucz do bezpieczeństwa

Te wszystkie operacje dokonywane przy pomocy naszego urządzenia mobilnego wymagają też zachowania ostrożności – analogicznie, jak gdy zlecamy transakcję w tradycyjnym serwisie internetowym. Jeżeli na telefonie obsługujemy pocztę internetową, to należy wystrzegać się otwierania załączników od nieznanych osób. Albo gdy mail jest „dziwny”, bo nasz znajomy może przecież paść ofiarą ataku hakera, który z jego skrzynki będzie rozsyłał pułapki na kolejne ofiary. Aby zapewnić bezpieczeństwo naszej aplikacji do zarządzania rachunkiem warto wyposażyć telefon w odpowiednie oprogramowanie antywirusowe.

Na szczęście oprogramowanie antywirusowe na smartfony nie odbiega dziś bardzo od odpowiedników na laptopach czy tabletach. Trzeba tylko pamiętać, aby je instalować i aktualizować. W zależności od tego, z jakim systemem operacyjnym posiadamy telefon dostępne są różne typy antywirusów. W sklepie z aplikacjami na każdy z systemów możemy znaleźć odpowiednią dla nas aplikację. Antywirusy pobieramy tak jak wszystkie inne aplikacje – za pośrednictwem App Store, Google Play lub Sklepu Windowsa.

Pamiętajmy, że sama instalacja antywirusa to jednak za mało. Ustawienie blokady dostępu do telefonu czy unikanie publicznych sieci Wi-Fi są również ważne. Warto też pamiętać by wylogować się z aplikacji bankowej po dokonaniu przelewu lub płatności. Eksperci zalecają też, żeby kod PIN do aplikacji bankowej nie był identyczny z blokującym dostęp do telefonu. Nigdy też nie pożyczajmy naszych urządzeń z zainstalowanymi aplikacjami bankowymi innym osobom.

Jeśli telefon się zepsuje i będzie trzeba oddać go do serwisu lub gdy trzeba sprzedać stary telefon z zainstalowaną bankową aplikacją mobilną, pamiętajmy, aby koniecznie zablokować lub usunąć aplikację. W razie zgubienia telefonu z zainstalowanym oprogramowaniem bankowym bezzwłocznie skontaktujmy się ze swoim bankiem lub zablokujmy ją w serwisie transakcyjnym

Mały, mobilny, tani

Teraz, gdy nasz telefon jest już chroniony możemy zacząć korzystać ze wszystkich możliwości, jakie dają nam mobilne aplikacje bankowe takie jak IKO w PKO Banku Polskim. Jeżeli będziemy pamiętać o zasadach bezpieczeństwa, będziemy mogli w pełni wykorzystać zalety bankowości mobilnej.

 

Bezpieczne bankowanie

Najważniejsze zasady bezpieczeństwa dla użytkowników urządzeń mobilnych:

1. Korzystaj z blokady dostępu do telefonu za pomocą dodatkowego kodu PIN.

2. Zainstaluj oprogramowanie antywirusowe na telefonie.

3. Stosuj bezpieczne, trudne do odgadnięcia hasła oraz kody PIN, różne dla każdej aplikacji.

4. Unikaj oddawania urządzenia innemu użytkownikowi.

5. Unikaj korzystania z publicznych sieci Wi-Fi. Po więcej informacji na temat bankowości mobilnej oraz bezpieczeństwa warto zajrzeć na portal www.bankomania.pkobp.pl

 

Materiał powstał przy współpracy z PKO Bankiem Polskim